Vokální projevy u preverbálních dětí
Vocal expressions in preverbal children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176823Identifiers
Study Information System: 231614
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Consultant
Lindová, Jitka
Referee
Houzar, Alžběta
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology
Department
Department of Zoology
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vokální projevy, preverbální děti, akustická komunikace, řeč, člověkKeywords (English)
vocal display, preverbal children, acoustic communication, speech, humansHlavním akustickým komunikačním kanálem je u člověka řeč. Nicméně lidé vykazují i celou řadu neřečových vokálních projevů. Vokální projevy obsahují několik parametrů, které lze měřit a parametrů, které lze vnímat. Vokalizaci lze dělit na pozitivní a negativní, lze tak předpokládat podle kontextů, ve kterých se vyskytují. Na základě toho lze předpokládat jejich možnou komunikační funkci. Vokální projevy jsou pro komunikaci s okolím významné především u preverbálních dětí, tj. od narození do cca 1 roku života. Mezi vokální projevy patří například pláč, smích, mručení nebo žvatlání. Některé vokalizace mohou přispívat k řečovému rozvoji. Klíčová slova: vokální projevy, preverbální děti, akustická komunikace, řeč, člověk
The main acoustic communication channel in humans is speech. However, people also exhibit a number of non-speech vocal manifestations. Vocal manifestations contain several parameters that can be measured and parameters that can be perceived. Vocalization can be divided into positive and negative, so it can be assumed according to the contexts in which they occur. Based on this, their possible communication function can be assumed. Vocal expressions are important for communication with the environment especially in preverbal children, i.e. from birth to about 1 year of life. Vocal manifestations include, for example, crying, laughing, grumbling or babbling. Some vocalizations can contribute to speech development. Key words: vocal display, preverbal children, acoustic communication, speech, humans