Sváteční Kristus
The Sunday Christ
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17671Identifiers
Study Information System: 109221
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Kubík, Viktor
Klípa, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Visual Arts
Department
Institute of Art History
Date of defense
22. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Obraz Svátečního Krista je ikonografickým typem, který se již stal pevnou součástí ikonografických lexikonů jako velmi vzácná a neobvyklá forma pozdně-středověkého Mahnbildu1. Je tvořen centrálně umístěnou figurou Krista nebo alegorické postavy a okolo bývají rozloženy různé pracovní nástroje nebo pracující postavy. Kristus je v některých případech pracovními nástroji zraňován. V ikonografických lexikonech byl tento typ definován jako zvláštní typ obrazu, který byl užíván jako osvětný prostředek prosazující svěcení svátků a dodržování svátečního klidu. Toto jasné přiřazení k určitému významu je v krátkém pojednání slovníkového hesla nezbytné. Aniž bych tuto funkci zpochybňoval, snažím se doložit větší významovou šíři. Sváteční Krista spojuji také s eschatologickými představami, které ostatně s ideologií sedmého dne velmi těsně souvisí. Spojení Krista a řemeslných nástrojů se snažím vysvětlit jako sociálně velmi důležitý symbol laicisace křesťanské víry. V práci nejprve rozvíjím rostoucí význam vizuální zbožnosti a tělesného následování Krista pro kulturu třináctého století. Tímto přehledem ukazuji na stručnou rekapitulaci vývoje eucharistické úcty a františkánského konceptu Imitatio Christi. Nejdynamičtější rozvoj této kultury se vázal především na klášterní prostředí a na kulturu privátní kontemplace. Pro...
The work is a monograph on the late medieval devotional image of Sunday Christ (Feiertagschristus, Christo della Domenica, Svjeta Nedelja, Christ du dimanche, Sváteční Kristus). The main aim of this research was to create a complete catalogue of all examples of the "Sunday Christ" image and explain its origins and development. Origins of this image are found in the various conceptions of the continual Christ's suffering for our sins. The author is using the recent bibliography on this image (Koman, Reiss, and Rigaux) but the concept of the development is based more on the definition by Gertrud Schiller. The origins are seen in the mystical images from the cloister environment.- Sponsus pierced by Sponsa, Mystical nailing, nailing with various tools, Arma Christi, fabrication of Arma Christi, and other motifs found especially in the art of female convents. The pastoral care of nuns was usually practiced by Dominicans and other preaching orders, which probably modified some of the images of perpetual passion for the use of laity. As a certain reflection of this contemplative phase we may consider the Casatanense Manuscript (Rome, MS 1404) and mystical visions of Archbishop John of Jenstein, (1379) which included an ecclesiastical image of Christ attacked by Christians. The mural paintings had been painted in...