Vliv fyzické aktivity na psychiku a kognitivní funkce člověka
The effect of physical activity on human psyche and cognitive functions
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176689Identifikátory
SIS: 240462
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Jan
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra antropologie a genetiky člověka
Datum obhajoby
6. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
neurogeneze, neurodegenerace, aerobní cvičení, anaerobní cvičení, deprese, úzkost, učení, paměťKlíčová slova (anglicky)
neurogenesis, neurodegeneration, aerobic exercise, anaerobic exercise, depression, anxiety, learning, memoryV moderní společnosti často dochází k absenci fyzické aktivity, která se projevuje nejen problémy fyzickými (např. rozvojem kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, rakoviny atd.), ale i problémy spojenými s psychikou (např. depresemi, úzkostmi a změnou nálad) a také kognitivními problémy (např. problémy s učením, pamětí a motorikou), s čímž se pojí rozvoj neurodegenerativních onemocnění. Fyzická aktivita se zdá být efektivním regulátorem správného stárnutí mozku a může sloužit jako prevence vůči rozvoji mnohých onemocnění. Jedinci aktivně se zapojující do fyzických aktivit vykazují v pokročilejším věku zpomalenou míru atrofie mozku. Kromě regulace správného stárnutí může fyzická aktivita působit jako podpůrný terapeutický nástroj při léčbě různých psychických problémů. V práci je dále diskutována neurogeneze, neurodegenerace, evoluční pohled na problematiku, typy jednotlivých pohybů, změna psychického stavu po indukci fyzické aktivity a rozvoj kognitivních schopností jedinců. Klíčová slova: neurogeneze, neurodegenerace, aerobní cvičení, anaerobní cvičení, deprese, úzkost, učení, paměť
In modern society, absence of physical activity is often related not only to physical problems (e.g. the development of cardiovascular disease, diabetes, cancer, etc.) but also to mental problems (e.g. depression, anxiety and mood changes) and cognitive problems (e.g. learning, memory and motor problems), which are associated with the development of neurodegenerative diseases. Physical activity appears to be an effective regulator of proper brain ageing and may serve as a preventive measure against the development of many diseases. Individuals who actively engage in physical activity show a slower rate of brain atrophy in advanced age. In addition to regulating proper aging, physical activity can act as a supportive therapeutic tool in the treatment of various psychological problems. This bachelor thesis also discusses neurogenesis, neurodegeneration, evolutionary perspective, types of individual movements, change in mental status after induction of physical activity and development of cognitive abilities of individuals. Keywords: neurogenesis, neurodegeneration, aerobic exercise, anaerobic exercise, depression, anxiety, learning, memory
