Lidová hudba v tvorbě českých autorů
Folk music in the work of Czech authors
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176682Identifiers
Study Information System: 238774
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hurníková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, lidová hudba, lidová píseň, neofolklorismus, výukové aktivity, hudební výchovaKeywords (English)
Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, folk music, folk song, neofolklorism, teaching activities, music educationDiplomová práce se zabývá přítomností lidové hudby a kultury v díle čtyř českých autorů, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. V teoretické části jsou skladatelé postupně představeni, a to s důrazem na stěžejní momenty a vlivy, které následně formotvorně působily na jejich vztah k lidové hudbě. Vysvětleny jsou i historicko- společenské souvislosti nutné k pochopení této problematiky. Dále jsou zde společně s notovými ukázkami uvedeny skladby, které vykazují inspiraci lidovou hudbou nebo přímo její užití. V praktické části jsou některé z nich použity jako výchozí hudební materiál pro výukové aktivity. Tyto aktivity byly vytvořeny pro výuku hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Využívají přístupnou lidovou hudbu jakožto prostředek k pochopení poslechově složitější vážné hudby. Veškeré aktivity jsou prověřeny pedagogickou praxí a jsou opatřeny popisem, cíli, metodickým komentářem a graficky zpracovanými materiály.
The master's thesis is focused on the presence of folk music and culture in the work of four Czech authors, Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček and Bohuslav Martinů. In the theoretical part, the composers are introduced in chronological order. The emphasis is put on the key moments and influences that subsequently shaped their relationship to folk music. There is also provided the historical and social context necessary for understanding the topic. Furthermore, there are also stated and described the compositions that are inspired by folk music or use it explicitly. The compositions are stated alongside corresponding sheet music. In the practical part, selected compositions, which were discussed in the theoretical part, are used as material for teaching activities. These activities were created for teaching music education at lower secondary schools. In the activities, accessible folk music is used as a mean to understand more demanding classical music. All activities are tested in pedagogical practice and are therefore provided with a description, goals, methodological commentary, and graphic materials.