Zobrazit minimální záznam

Writing outside of logocentrism (Discourse, gender, text)
dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.creatorMatonoha, Jan
dc.date.accessioned2018-10-29T19:36:44Z
dc.date.available2018-10-29T19:36:44Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17656
dc.description.abstractPředkládaná disertační práce se pokouší prozkoumat povahu vztahu mezi typem textovosti, již zde nazývám výrazem "ženské psaní", a dominantní diskurzivní praxí naší kultury, jejíž logiku a fungování nejlépe postihuje Derridův výraz falogocentrismus. Ten se vyznačuje celou řadou rysů, např. představou jednoznačného, kontrolovatelného významu, ulpíváním na metafyzice přítomnosti, instrumentálním pojetím jazyka, nárokem na univerzální racionalitu, homogenizací komplexnosti a neuspořádanosti reality, ideologií bezrozporně jednotného, plně sebe-kontrolujícího se Já, antropocentrismem, nepřiznanou privilegovaností vlastní poznávací perspektivy atd. "Ženské psaní" zde tak definuji jako psaní, které se situuje vně domény falogocentrického diskurzu snažíc se problematizovat jeho hegemonický status. "Ženské psaní" tedy v tomto ohledu nepojímám jako cosi vymezeného pohlavím autorky či autora, nýbrž spíše její/jeho genderovanou subjektivitou, její/jeho pozicí v diskurzivní formaci a jejím/jeho vztahem k převažující praxi vypovídání a psaní. Vedle autorek Milady Součkové, Věry Linhartové, Sylvie Richterové a Daniely Hodrové proto do diskuse zařazuji i dílo Bohumila Hrabala. "Ženské psaní", jak je zde vymezuji, především kriticky reflektuje roli jazyka jakožto zásadního prostředí, do nějž je situováno naše uvažování i...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis aims to examine the nature of the relationship between the kind of textual politics, here referred to as a "women's writing", and the dominant discursive practice of our culture, whose logic and functioning is best encapsulated in the Derridean term "phallogocentrism" which can be defined by variety of its characteristics (e.g. by the idea of a singular, fully controlable meaning, the adherence to the metaphysics of presence, simplisticly instrumental understanding of language, the claim for universal rationality, simplisticly homogeneus understaning of essentially complex and messy reality, ideology of a seemlessly homogeneus, fully controlable Self, anthropocentrism, the unacknowledged privileging of its own epistemic perspective etc.). "Women's writing", then, is here defined as that kind of writing which locates itself outside the domain and logic of a phallogocentric discourse, trying to challenge and undermine its hegemonic status. In this respect, "women's writing" is not delimited by the sex of an author, but by his/her gendered subjectivity, by his/her position within the discursive formation and his/her attitude to hegemonic language practices. Thus, besides the Czech writers Milada Součková, Věra Linhartová, Sylvie Richterová and Daniela Hodrová, the writing of a male author Bohumil...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePsaní vně logocentrismu (Diskurz, gender, text)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-22
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24720
dc.title.translatedWriting outside of logocentrism (Discourse, gender, text)en_US
dc.contributor.refereeHeczková, Libuše
dc.contributor.refereeKalnická, Zdeňka
dc.identifier.aleph001003281
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
thesis.degree.disciplineDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná disertační práce se pokouší prozkoumat povahu vztahu mezi typem textovosti, již zde nazývám výrazem "ženské psaní", a dominantní diskurzivní praxí naší kultury, jejíž logiku a fungování nejlépe postihuje Derridův výraz falogocentrismus. Ten se vyznačuje celou řadou rysů, např. představou jednoznačného, kontrolovatelného významu, ulpíváním na metafyzice přítomnosti, instrumentálním pojetím jazyka, nárokem na univerzální racionalitu, homogenizací komplexnosti a neuspořádanosti reality, ideologií bezrozporně jednotného, plně sebe-kontrolujícího se Já, antropocentrismem, nepřiznanou privilegovaností vlastní poznávací perspektivy atd. "Ženské psaní" zde tak definuji jako psaní, které se situuje vně domény falogocentrického diskurzu snažíc se problematizovat jeho hegemonický status. "Ženské psaní" tedy v tomto ohledu nepojímám jako cosi vymezeného pohlavím autorky či autora, nýbrž spíše její/jeho genderovanou subjektivitou, její/jeho pozicí v diskurzivní formaci a jejím/jeho vztahem k převažující praxi vypovídání a psaní. Vedle autorek Milady Součkové, Věry Linhartové, Sylvie Richterové a Daniely Hodrové proto do diskuse zařazuji i dílo Bohumila Hrabala. "Ženské psaní", jak je zde vymezuji, především kriticky reflektuje roli jazyka jakožto zásadního prostředí, do nějž je situováno naše uvažování i...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to examine the nature of the relationship between the kind of textual politics, here referred to as a "women's writing", and the dominant discursive practice of our culture, whose logic and functioning is best encapsulated in the Derridean term "phallogocentrism" which can be defined by variety of its characteristics (e.g. by the idea of a singular, fully controlable meaning, the adherence to the metaphysics of presence, simplisticly instrumental understanding of language, the claim for universal rationality, simplisticly homogeneus understaning of essentially complex and messy reality, ideology of a seemlessly homogeneus, fully controlable Self, anthropocentrism, the unacknowledged privileging of its own epistemic perspective etc.). "Women's writing", then, is here defined as that kind of writing which locates itself outside the domain and logic of a phallogocentric discourse, trying to challenge and undermine its hegemonic status. In this respect, "women's writing" is not delimited by the sex of an author, but by his/her gendered subjectivity, by his/her position within the discursive formation and his/her attitude to hegemonic language practices. Thus, besides the Czech writers Milada Součková, Věra Linhartová, Sylvie Richterová and Daniela Hodrová, the writing of a male author Bohumil...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990010032810106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV