Die katholische Liedpropaganda in den Böhmischen Ländern
Catholic song-propaganda in the Czech lands
Katolická písňová propaganda v Českých zemích
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17648Identifiers
Study Information System: 75914
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Petrbok, Václav
Kurzke, Hermann
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Germanic Languages and Literatures
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
24. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Pass
Předkládaná disertační práce se zabývá katolickou písňovou propagandou raného novověku (16. - 18. století). Pramennou bázi představují německo-jazyčné prameny hymnické a hymnografické povahy z Českých zemí, což se v tomto období týká nejen Čech a Moravy, ale i Lužice (především v 16. století) a Slezska. Cílem této práce je zachycení základních metodických přístupů konfesijní indoktrinace obyvatelstva prostřednictvím kancionálových a duchovních písní a zdokumentování jejich role během rekatolizace Českých zemí. Písňovou propagandu je ovšem třeba vnímat jako komplexní jev v kontextu nábožensko-politické situace, dobové literatury a a konkrétních rekatolizačních opatření. Důležitou součástí této práce je nastínění kontextu bohemikální německo-jazyčné hymnografie, který dosud nebyl v ucelené formě zpracován. Těžiště této literárněhistorické části leží na vývoji katolické kancionálové tvorby s časovým přesahem až do 20. století. Hlavní pozornost je v této disertaci věnována odhalení základních metod raně novověké písňové propagandy konfesijního charakteru. Za metodu konfesijní propagandy je považován princip komunikačního přístupu při tvorbě a aplikaci hymnických a hymnografických produktů. Na základě probádaného materiálu byly stanoveny tyto metody: 1. Metoda opakování (repetitive Methode): Tato metoda je...
The Dissertation considers the Catholic song propaganda of the early modern times. Its research is based on Bohemian literate and musical sources. The basic methods of the song-propaganda were actually invented by Protestants. The Catholic reformers were able to react to its influence through their own song-propaganda (for instance Leisentrit and Jesuits) and modernized and developed their own new methods with just a minute delay. The song-propaganda was an outstanding device for indoctrinating common people anyway because of their analphabetism. The main attention was focused on persuasive methods used in the songpropaganda by Catholic missionaries. These methods can be classified as follows: The repetitive method was the simplest one based on a simple reproduction of fundamental Christian texts (Lord's Prayer, Credo, Ave), religious dogmas (purgatory, confession, communion) and ideological doctrines (singularity of the Catholic Church) in a musical form. It was mainly applied in the catechesis. The songs inspired by this method were mainly addressed to children and youth. The exemplary method gives either positive or negative example people should or should not follow. These songs narrated mostly a life of a exemplary saint. They were very popular among children and therefore applied in catechesis. A more...