Postoj generace Z k ochraně online soukromí a sběru dat pro účely personalizované reklamy
Generation Z's attitude towards online privacy protection and data collection for personalized advertising
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176344Identifiers
Study Information System: 238924
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Klabíková Rábová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
soukromí, ochrana soukromí, online soukromí, sběr dat, personalizovaná reklama, generace Z, Meta, Facebook, InstagramKeywords (English)
privacy, privacy protection, online privacy, data collection, personalized advertising, Generation Z, Meta, Facebook, InstagramTato bakalářská práce se zabývá vnímáním dopadu personalizované reklamy na ochranu soukromí uživatelů sociálních sítí, konkrétně Facebooku a Instagramu. V teoretické části je proto nejprve vymezen pojem soukromí, dále charakterizována generace Z a nakonec popsán společný byznys model sociálních sítí Facebooku a Instagramu, založený na personalizované reklamě a sběru dat. V praktické části práce jsou vyhodnoceny hloubkové rozhovory se zástupci české generace Z a na základě získaných dat je zjišťováno, jaké povědomí má česká generace Z o fungování personalizované reklamy, o rozsahu souvisejícího sběru dat a nakonec je zkoumán i celkový postoj a přístup k otázce ochrany online soukromí.
This Bachelor thesis looks at perception of the impact of personalised advertising on privacy protection of social networks users, namely Facebook and Instagram. In the theoretical part, therefore, the concept of privacy is first defined, generation Z is further characterized, and finally the business model of Facebook and Instagram, based on personalized advertising and data collection, is described. In the practical part of the work, in-depth interviews with representatives of the Czech generation Z are evaluated, and based on the data obtained, it is examined what awareness the Czech generation Z has about the functioning of personalized advertising, about the extent of related data collection, and finally about overall attitude and approach to the issue of online privacy is also examined.