Pohled spotřebitelek na menstruační stigma v reklamách na menstruační produkty
Female consumer view on menstrual stigma in advertising of menstrual products
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176302Identifiers
Study Information System: 238880
Collections
- Kvalifikační práce [18446]
Author
Advisor
Referee
Schneiderová, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
menstruace, tabu, stigmatizace, reklama, destigmatizace, periodpositiveKeywords (English)
menstruation, taboo, stigmatization, advertising, destigmatisation, periodpostiveTato bakalářská práce se zabývá pohledem spotřebitelek na menstruační stigma v reklamách na menstruační produkty. Nejprve se věnuje tomu, jak se měnil pohled na menstruaci v průběhu dějin a jak se kolem ní utvářelo stigma. Pozornost je věnována tomu, jak s menstruačním stigmatem pracoval reklamní svět od začátku 20. století po současnost a jakým způsobem se pohled na menstruaci utváří dnes. Věnuje se fenoménu tzv. #periodpositive, který se již několik let promítá do společenského diskurzu i reklamní komunikace, a rozebírá několik reklam, které vznikly se záměrem detabuizace menstruace. V neposlední řadě tvoří část teoretické práce kapitola o tom, jaký vliv má stigmatizace menstruace na samotné spotřebitelky. Předmětem výzkumné části je porozumět tomu, jak české spotřebitelky vnímají menstruační stigma a jak přistupují k současné reklamní komunikaci na menstruační produkty. Práce zkoumá, zda se pohled spotřebitelek na problematiku liší v závislosti na jejich věku. K výzkumu bylo využito kvantitativní metody sběru dat a sice dotazníkového šetření.
This bachelor's thesis deals with the perspective of female consumers on menstrual stigma in advertisements for menstrual products. Firstly, it focuses on how the view of menstruation was changed throughout history and how it formed period stigma. It describes how the advertising world worked with menstrual stigma from the beginning of the 20th century to the present day and how the view of menstruation is shaped today. It deals with the so-called #periodpositive phenomenon, which has been reflected in social discourse and advertising communication for several years, and analyzes several advertisements that were created with the intention of de- tabooing menstruation. Last but not least, part of the theoretical work focuses on the impact of the stigmatization of menstruation on the consumers themselves. The subject of the research part is to understand how Czech female consumers perceive menstrual stigma and how they approach current advertising communication for menstrual products. The thesis examines whether the view of female consumers on the issue differs depending on their age. The method of quantitative collection of data was used for the research.