Measuring Vocabulary Knowledge of Advanced Learners of English using a Multiple-Choice Test
Měření slovní zásoby pokročilých studentů angličtiny pomocí testu s výběrem možností
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176241Identifiers
Study Information System: 241829
Collections
Author
Advisor
Referee
Luef, Eva Maria
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
test s výběrem možných odpovědí|test s postupným výběrem možných odpovědí|slovní zásoba|jazykové testování|pokročilí žáci cizích jazyků|měření slovní zásobyKeywords (English)
multiple-choice test|serial multiple-choice test|vocabulary|language testing|advanced language learners|measuring vocabulary knowledgeTato diplomová práce srovnává reliabilitu a validitu dvou formátů testů, a to tradičního testu s výběrem možných odpovědí a nového formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí. Cílem práce je zjistit, zdali jsou tyto formáty ekvivalentními testy, které měří receptivní znalost středně frekventovaných anglických slov. Dva testy, jeden ve formátu testu s výběrem možných odpovědí a druhý ve formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí, byly vyplněny 87 pokročilými žáky angličtiny z českých středních škol. Analýza ukázala, že testy nejsou ekvivalentní. Test s postupným výběrem možných odpovědí byl signifikantně těžší než test s výběrem možných odpovědí. Výsledky naznačují, že test s postupným výběrem možných odpovědí částečně znemožňuje účastníkům aplikovat testové strategie a hádat správné odpovědi. Data také ukázala, že vyplnění testu s postupným výběrem možných odpovědí účastníkům trvá delší dobu. Ani jeden test nezpůsobil účastníkům signifikantně více stresu. Studie indikuje, že formulace možností se v každém formátu řídí jinými pravidly. Výsledky této práce by měly informovat učitele o výhodách a nevýhodách nového formátu testu s postupným výběrem možných odpovědí. Klíčová slova: test s výběrem možných odpovědí, test s postupným výběrem možných odpovědí, slovní zásoba, jazykové...
This paper is focuses on comparing the reliability and validity of two test formats, a traditional multiple-choice format and a newly developed serial multiple-choice format. The aim of the thesis is to find out whether the two formats are equivalent tests of receptive, meaning- recognition knowledge of mid-frequency English words. Two tests were distributed among advanced students of English at Czech secondary schools, one in the multiple-choice format, one in the serial multiple-choice format. The analysis of 87 test responses revealed that the tests are not equivalent. The serial multiple-choice test was significantly more difficult than the multiple-choice test. The results of this study suggest that the serial multiple-choice format partially suppresses the participants' ability to apply test strategies and guessing. The data indicates that the serial multiple-choice test took longer to sit. However, neither test caused the participants more stress. This study shows that the wording of options on the serial multiple- choice format should be treated differently than on the typical multiple-choice format. The findings of this study may inform teachers about the advantages and disadvantages of the serial multiple-choice test format. Keywords: multiple-choice test, serial multiple-choice test,...