Vnímání přátelství u dětí s mírnější formou poruchy autistického spektra
Perception of friendship in children with lighter form of autism spectrum disorder
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176222Identifikátory
SIS: 243012
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Maulisová, Alice
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
5. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Přátelství|porucha autistického spektra|kvalita přátelství|starší školní věk|definice přátelství|tematická analýzaKlíčová slova (anglicky)
Friendship|Autism Spectrum Disorder|Friendship quality|Older school age|Definition of friendship|Thematic AnalysisTato práce se zabývá přátelstvím u dětí s poruchou autistického spektra. Literatura ukazuje na to, že přátelské vztahy dětí s PAS jsou méně kvalitní než přátelské vztahy neurotypických vrstevníků. Kvalitní přátelství působí jako ochrana před šikanou, které jsou děti s PAS vystavovány častěji než běžně se vyvíjející děti. Děti s PAS mohou při cestě za přátelstvím narážet na problémy se samotou, šikanou nebo obtížemi v navazování a udržování přátelství. Cílem této práce bylo porovnat kvalitu přátelství u dětí s PAS ve věku 11 až 15 let a jejich neurotypických vrstevníků a získat hlubší vhled do vnímání přátelství dětí s PAS. K porovnání kvality přátelství byl využit dotazník měřící kvalitu přátelství Friendship Qualities Scales (Bukowski et al., 1994). Byl zjištěn signifikantně nižší skór na škále pomoc. V ostatních škálách nebyl zjištěn signifikantní rozdíl mezi dětmi s PAS a bez PAS. Také bylo zjištěno, že děti s PAS mají signifikantně méně přátel než děti bez této poruchy. K prozkoumání vnímání přátelství dětí s PAS byl využit polostrukturovaný rozhovor s 5 respondenty. Tematická analýza ukázala, že pro děti s PAS je kamarád někdo, na koho se mohou spolehnout, s kým má něco společného a kdo jej bude přijímat a respektovat. Volný čas tráví děti s PAS s kamarády především psaním nebo povídáním....
This thesis deals with friendship in children with autism spectrum disorder. The literature indicates that the friendships of children with ASD are of lower quality than the friendships of neurotypical peers. High-quality friendships act as protection against bullying, which children with ASD are exposed to more often than typically developing children. Children with ASD may encounter problems with loneliness, bullying or difficulties in establishing and maintaining friendships in their journey to make friends. The aim of this work was to compare the quality of friendships between children with ASD aged 11 to 15 and their neurotypical peers and to gain deeper insight into the perception of friendships of children with ASD. The Friendship Qualities Scale (Bukowski et al., 1994) was used to compare the quality of friendship. A significantly lower score for scale help was found. No significant difference was found between children with and without ASD in the other scales. It was also found that children with ASD have significantly fewer friends than children without the disorder. A semi-structured interview with five respondents was used to explore the perception of friendship among children with ASD. The thematic analysis showed that for children with ASD, a friend is someone they can rely on, with...