Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy
Focus on students' critical thinking in secondary-school textbooks of Czech
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176211Identifiers
Study Information System: 235566
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kuzmičová, Anežka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kritické myšlení|Čtením a psaním ke kritickému myšlení|učebnice|myšlení vyššího řádu|Bloomova taxonomie|vzděláváníKeywords (English)
critical thinking|Reading and Writing for Critical Thinking|textbooks|higher order thinking|Bloom's taxonomy|educationDiplomová práce se zaměřuje na způsob práce s kritickým myšlení žáků ve vybraných učebnicích českého jazyka pro střední školy (Český jazyk pro střední školy - Mluvnice, Komunikace a sloh, Cvičebnice; Český jazyk pro střední školy 1-4; Nová cvičení z českého jazyka v kostce). Cílem práce je analyzovat, do jaké míry a jakým způsobem vybrané materiály podporují rozvoj kritického myšlení u studentů středních škol (např. v množství úloh vyžadujících myšlení vyššího řádu, v množství otevřených úloh či v užití konkrétních metod programu RWCT). Hlavní metodou je analýza učebních úloh na základě Bloomovy taxonomie, otevřenosti a uzavřenosti učebních úloh a zhodnocení užitých metod kritického myšlení. Klíčová slova (česky): Kritické myšlení, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, učebnice, myšlení vyššího řádu, Bloomova taxonomie, vzdělávání
This diploma thesis focuses on the way selected Czech language high school textbooks series (Český jazyk pro střední školy - Mluvnice, Komunikace a sloh, Cvičebnice; Český jazyk pro střední školy 1-4; Nová cvičení z českého jazyka v kostce) operate with students critical thinking. Its aim is to analyse how selected materials support the development of critical thinking of high school students (e.g., in the amount of higher order thinking tasks, in the number of open-ended tasks or in the use of specific RWCT methods). The main method applied is an analysis of tasks based on Bloom's taxonomy, open-ended and closed-ended tasks, and evaluation of employed critical thinking methods. Klíčová slova (anglicky): Critical thinking, Reading and Writing for Critical Thinking, textbooks, higher order thinking, Bloom's taxonomy, education