Odolnost vůči stresu u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Resilience in parents of children with autism spectrum disorder
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176185Identifiers
Study Information System: 226246
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vyšínová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rodiče dětí s autismem|poruchy autistického spektra|rodičovský stres|soucit k sobě|resilienceKeywords (English)
parents of children with autism|autism spectrum disorders|parenting stress|self-compassion|resilienceDiplomová práce se věnuje problematice stresu a jeho zvládání u rodičů dětí s poruchami autistického spektra. Teoretická část prezentuje současné poznatky o stresu, o zvládání zátěže a je zde představen koncept sebesoucitu včetně intervencí, které mohou sloužit k jeho rozvoji. Podrobněji je přiblížena výzkumná evidence této problematiky u rodičů dětí s autismem. Výzkumná část práce je tvořena částí kvantitativní a kvalitativní. V kvantitativní části se zabýváme otázkou, v jaké míře prožívají rodiče stres, psychickou pohodu, sociální oporu a zda s jejich stresem a psychickou pohodou souvisí úroveň jejich sebesoucitu. Výzkumný vzorek zahrnuje 33 rodičů pečujících o dětí s autismem. Využitými metodami je Stress Profile a Sussexsko-Ofordská škála soucitu k sobě (SOCS-S-CZ). Výsledky jednovýběrových t-testů ukázaly, že rodiče dětí s autismem v našem vzorku zažívají oproti normě vysoké úrovně stresu, nízkou úroveň psychické pohody, nízkou míru sociální opory a nízkou úroveň pozitivních zdravotních návyků. Korelační analýza s využitím Pearsonova korelačního koeficientu ukázala významnou negativní korelaci úrovně stresu s úrovní sebesoucitu a významnou pozitivní korelaci úrovně psychické pohody se sebesoucitem. Kvalitativní část přinesla pohled na individuální zkušenost šesti rodičů prostřednictvím...
The diploma thesis focuses on the issue of stress and coping in parents of children with autism spectrum disorders. The theoretical part presents current knowledge about stress and stress management, the concept of self-compassion is presented here including basic information about compassion-based interventions. The research evidence of this issue among parents of children with autism is described in more detail. The empirical part of the work consists of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part we deal with the question to what extent parents experience stress, psychological well- being, social support and whether their level of self-compassion is related to their stress and psychological well-being. The research sample includes 33 parents caring for children with autism. The methods used are the Stress Profile and the Sussex-Oford Compassion Scale (SOCS-S-CZ). The one-sample t-tests showed that parents of children with autism in our sample experience higher level of stress, lower level of psychological well-being, lower level of social support, and lower level of positive health habits compared to the norm. Pearson Correlation Coefficient showed that the stress level significantly negatively correlated with level of self-compassion, and the level of psychological well-being...