Representation of female characters in videogames inspired by the Victorian era on the example of Dishonored and Dishonored 2
Reprezentace ženských postav ve videohrách inspirovaných viktoriánským obdobím na příkladu Dishonored a Dishonored 2
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/176034Identifiers
Study Information System: 237822
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Matějka, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Area Studies with specialisation in Area Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
12. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ženy, videohry, neoviktoriánství, reprezentace genderu, ženské postavy, Dishonored, Dishonored 2Keywords (English)
Women, video games, neo-Victorian, gender representations, female characters, Dishonored, Dishonored 2Ve své bakalářské práci zkoumám reprezentaci ženských postav na příkladu videoher, které byly inspirovány viktoriánským obdobím. Videohry je možné považovat za jedno z audiovizuálních médií, jejichž prostřednictvím lze zobrazovat jak historické období, tak i perspektivy současné společnosti. K rozboru využívám zdroje o konceptu neoviktoriánské éry, vývoji herní komunity a postavení žen v ní, následně v kontextu získaného teoretického základu analyzuji ženské postavy z her Dishonored (2012) a Dishonored 2 (2016). Zaměřuji se na to, jakou roli v příběhu hrají ženské postavy, nejen ty hlavní, ale i vedlejší, jak se mění jejich pozice v rámci této herní série. Analýza je provedena v kontextu změn v moderní herní komunitě a zaměřuje se také na to, jak by konflikty (např. "GamerGate") mohly přispět ke změnám ve videohrách samotných. Cílem této práce je ukázat, jaký vliv na zobrazování minulosti mají normy a hodnoty té doby, kdy historická mediální reprezentace vznikala. Pomocí konceptu homosociálních vztahů, který vystihuje "uzavřený mužský svět" viktoriánské éry, zkoumám, jak se změnila role v příběhu a počet ženských postav v Dishonored 2 ve srovnání s Dishonored. Rozebírám, jak původně "izolované ženy" z Dishonored začaly hrát důležitou roli v Dishonored 2, v které také zastoupení žen odráží realitu...
In my thesis, I study the representation of female characters in videogames inspired by the Victorian era. Videogames can be considered a form of audiovisual media wherein it is possible to depict both the historical period and the perspectives of contemporary society on it. For the analysis, I use literary sources on the subjects of neo-Victorian era, the development of gaming community, as well as the position of women in it. Using this theory and relevant context, I analyse the female characters in Dishonored (2012) and Dishonored 2 (2016). I focus on the role that the main and secondary female characters have played in the storyline, how their position has changed within the franchise. The analysis is carried out in the context of the changes in the modern gaming community, it also analyses how conflicts within it (i.e. the "GamerGate" incident) could contribute to the changes in the video games themselves. The purpose of this thesis is to show how norms and values at the time when the historical media representation was created have an impact on the portrayal of the past. Using the concept of homosocial relationships, which characterizes the "closed male world" of the Victorian era, I investigate how the role in the storyline and the number of female characters has changed in Dishonored 2...