Výzkum možností výuky ve virtuální realitě a v prostředí Second Life
Research of teaching possibilities in virtual reality and in Second Life
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17598Identifiers
Study Information System: 62709
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
22. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Obsahem diplomové práce je výčet současných a tradičních metod výuky cizích jazyků. Dále popis metodických přístupů pro realizaci jazykové výuky ve virtuální realitě a zhodnocení efektivity daných přístupů na modelovém příkladu. Součástí diplomové práce je také projekt a případová studie, která sleduje aplikaci různých metod výuky cizích jazyků v prostředí virtuálního světa Second Life. Pro realizaci projektu byla použita kombinace několika metod, vhodných pro pedagogický výzkum. V samotném výzkumu byly stanoveny dva cíle. Cíl první sledoval průměr nabytých poznatků studenty s ohledem na aplikovanou výukovou metodu. Cíl druhý sledoval průměr celkově nabytých poznatků. Nejvíce se osvědčily výukové metody ze skupiny metod nepřímých a smíšených. Součástí sekce "Realizace projektu" je závěrečná zpráva z výzkumu, jejíž obsahem jsou zjištění a doporučení pro efektivní použití prostředí Second Life v oblasti vzdělávání. Videodokumentace je uložena na CD nosiči, který je přiložen k diplomové práci. V průběhu výzkumu určeného v zadání práce se objevily nové otázky a problémy, které diplomová práce zmiňuje. Jedná se např. o problematiku Netspeaku ve vztahu k jazykovému vzdělávání. Dále je zde nastíněna otázka identity spojená s pracovními pozicemi v prostředí Second Life a návod na obrazovou dokumentaci výukových...
The thesis consists of current and traditional language teaching methods' description. Methodical approaches for language teaching in virtual reality are also described. One example of applying methodical approaches is mentioned in connection with effectivity evalutation. A project and a case study is a part of this thesis. They focus on application of different language teaching methods in Second Life. A combination of pedagogical research methods was used to carry out the project. Two goals were set in the project. The first goal was about to find out the average knowledge the students acquired depending on applied teaching method. The second goal was about to find out the average knowledge the students acquired in total. The indirect and mixed teaching methods proved as the best in the research. In the section "Project Realization" there is a final report about useful findings and recommendations for effective use of Second Life in the field of education. A video domumentation from the research can be found on enclosed CD. During the research that was originally defined by the university a new questions and problems appeared like Netspeak and language learning, question of identity when applying for a job in Second Life or how to document your teaching activities in virtual environment with the help of...