Zobrazit minimální záznam

"Především žena rozumu a slušnosti": ženské gotiské romány Ann Radcliffe a jejich kontext v osmnáctém století
dc.contributor.advisorNováková, Soňa
dc.creatorKlosová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-04-12T11:18:19Z
dc.date.available2017-04-12T11:18:19Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17584
dc.description.abstractTermín "!ensk" gotick" román" se poprvé objevil v knize Literary Women britské literární kriti#ky Ellen Moersové. Autorka sama pon$kud lakonicky definuje !enskou gotiku jako pojem zahrnující díla, která spadají do tradice od osmnáctého století naz"vané gotická a která jsou napsaná !ensk"mi autorkami. V osmdesát"ch letech minulého století se termínem za#aly zab"vat zejména feministické kriti#ky, v jejich! anal"zách se jeho definice prom$%ovala a t$sn$ji spojovala s otázkami feministické kritiky, která momentáln$ za!ívala rozkv$t. Obzvlášt$ v pojetí gynokritiky se pojem "!enská gotika" vyhra%uje v'#i tzv. mu!ské gotice podílejíc se tak v"znamn$ na stavb$ !enské literární tradice. V pojetí gynokriti#ek je d'raz kladen na !ensk" aspekt psaní a na specifi#nost !enské hrdinky, zatímco historicko-kulturní hlediska jsou pomíjena. Dochází tak nejednou k "dehistorizaci" literárního díla. V p(ípad$ Ann Radcliffové, která je mnohdy pova!ována za první autorku !enské gotické tradice a její! dílo s jeho specifick"mi rysy jsem se rozhodla zkoumat ve své diplomové práci, se gynokritick" p(ístup jeví jako zna#n$ omezující. Pro romance této spisovatelky konce osmnáctého století mají z mého pohledu spole#ensk", kulturní i historick" aspekt zásadní v"znam, a proto jejich kvalita, jak se domnívám, nem'!e b"t pln$ docen$na bez...cs_CZ
dc.description.abstractIn 1977 Ellen Moers in her Literary Women coined "Female Gothic" as a new term in literary criticism. In this she seemed to be laying the foundation for a new conception and specific way of thinking about women writers as related to the Gothic genre. Moers in her critical book on women's writing claims that the Female Gothic is "easily defined: the work that women writers have done in the literary mode that, since the eighteenth century, we have called the Gothic"1. Nevertheless, along with other terms, Female Gothic was quickly adopted by the feminist critics and especially during the eighties of the twentieth century its interpretation underwent distinct changes. As Avril Horner and Sue Zlosnik observe, since the late seventies "it has been increasingly acknowledged that women writers have made use of the non-realist Gothic mode in order to explore the problematic nature of female subjectivity in Western patriarchal culture"2. Thus, what was originally conceived of as a specific coinage for the Gothic novels distinct by their female authorship, became a term encompassing the specificities of both woman style of writing and of the woman character as a means for the exploration of female experience. The application of the term became more focused and consequently rather limited in the late 1980s. This was...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.title"Very much a woman of reason and propriety": Ann Radcliffe's female gothic romances and their eighteenth-century contextsen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-17
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId62137
dc.title.translated"Především žena rozumu a slušnosti": ženské gotiské romány Ann Radcliffe a jejich kontext v osmnáctém stoletícs_CZ
dc.contributor.refereeKolinská, Klára
dc.identifier.aleph001000701
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTermín "!ensk" gotick" román" se poprvé objevil v knize Literary Women britské literární kriti#ky Ellen Moersové. Autorka sama pon$kud lakonicky definuje !enskou gotiku jako pojem zahrnující díla, která spadají do tradice od osmnáctého století naz"vané gotická a která jsou napsaná !ensk"mi autorkami. V osmdesát"ch letech minulého století se termínem za#aly zab"vat zejména feministické kriti#ky, v jejich! anal"zách se jeho definice prom$%ovala a t$sn$ji spojovala s otázkami feministické kritiky, která momentáln$ za!ívala rozkv$t. Obzvlášt$ v pojetí gynokritiky se pojem "!enská gotika" vyhra%uje v'#i tzv. mu!ské gotice podílejíc se tak v"znamn$ na stavb$ !enské literární tradice. V pojetí gynokriti#ek je d'raz kladen na !ensk" aspekt psaní a na specifi#nost !enské hrdinky, zatímco historicko-kulturní hlediska jsou pomíjena. Dochází tak nejednou k "dehistorizaci" literárního díla. V p(ípad$ Ann Radcliffové, která je mnohdy pova!ována za první autorku !enské gotické tradice a její! dílo s jeho specifick"mi rysy jsem se rozhodla zkoumat ve své diplomové práci, se gynokritick" p(ístup jeví jako zna#n$ omezující. Pro romance této spisovatelky konce osmnáctého století mají z mého pohledu spole#ensk", kulturní i historick" aspekt zásadní v"znam, a proto jejich kvalita, jak se domnívám, nem'!e b"t pln$ docen$na bez...cs_CZ
uk.abstract.enIn 1977 Ellen Moers in her Literary Women coined "Female Gothic" as a new term in literary criticism. In this she seemed to be laying the foundation for a new conception and specific way of thinking about women writers as related to the Gothic genre. Moers in her critical book on women's writing claims that the Female Gothic is "easily defined: the work that women writers have done in the literary mode that, since the eighteenth century, we have called the Gothic"1. Nevertheless, along with other terms, Female Gothic was quickly adopted by the feminist critics and especially during the eighties of the twentieth century its interpretation underwent distinct changes. As Avril Horner and Sue Zlosnik observe, since the late seventies "it has been increasingly acknowledged that women writers have made use of the non-realist Gothic mode in order to explore the problematic nature of female subjectivity in Western patriarchal culture"2. Thus, what was originally conceived of as a specific coinage for the Gothic novels distinct by their female authorship, became a term encompassing the specificities of both woman style of writing and of the woman character as a means for the exploration of female experience. The application of the term became more focused and consequently rather limited in the late 1980s. This was...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.identifier.lisID990010007010106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV