Socioeconomic determinants of the availability of kindergartens in the Czech Republic
Socioekonomické faktory dostupnosti mateřských škol v České republice
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175841Identifiers
Study Information System: 238474
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Cílem této práce je identifikovat socioekonomické faktory dostupnosti míst v mateřských školách v České republice, která je pro účel této práce vyjádřená procentem zamítnutých žádostí o zápis ke vzdělávání v těchto školách. Kromě toho práce zkoumá charakteristiky okresů související s vnímaným nedostatkem míst v mateřských školách pro děti z různých věkových skupin, což indikuje, zda má dítě na předškolní vzdělání v mateřské škole právní nárok a zda je pro něj předškolní vzdělání povinné. Pomocí metod pro panelová data jsou analyzovány školní roky 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020 na úrovni 76 českých okresů a Prahy. Celkové výsledky ukazují, že se dostupnost míst v mateřských školách zhoršuje při zvýšení podílu nezaměstnaných mužů a růstu průměrné měsíční mzdy. Pro děti ve věku tří až čtyř let jsou výsledky podobné. Výsledky se značně odlišují pro děti z ostatních věkových skupin a naznačují, že růst podílu městského obyvatelstva souvisí s nižším procentem zamítnutých žádostí o vzdělávání v mateřských školách. Hustota zalidnění, migrační saldo, procentuální zastoupení cizinců v populaci, podíl dětí v populaci a počet nově narozených dětí tři roky před zkoumanými lety jsou další charakteristiky související s podílem zamítnutých žádostí o vzdělávání v mateřských školách. Klíčová slova předškolní...
This thesis aims to identify socioeconomic determinants of the availability of places in kindergartens in the Czech Republic which is for the purpose of this thesis expressed as the percentage of rejected kindergarten applications. Additionally, district-level characteristics related to the perceived shortage of places in kindergartens for children from distinct age groups, which indicates whether a child has a legal right to attend a kindergarten and whether pre-primary education is compulsory for them, are inspected. A balanced panel dataset of 76 Czech districts and the Capital City of Prague for the school years 2017/2018, 2018/2019, and 2019/2020 is analysed utilizing panel data estimation methods. The results suggest that an increase in the male unemployment rate and the growth of the average monthly wage correspond to the deterioration of the availability of places in kindergartens. The results are similar for children aged three to four years. On the contrary, the results are substantially different for children from other age groups and imply that an increase in the percentage of the urban population is associated with a lower percentage of rejected kindergarten applications. The population density, the net migration, the percentage of foreigners in the population, the share of young...