How effective are subsidies for electric vehicles? An evaluation of Czech policy
Jak efektivní jsou dotace na pořízení elektromobilu? Vyhodnocení opatření v ČR
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175839Identifiers
Study Information System: 237694
Collections
- Kvalifikační práce [18142]
Author
Advisor
Referee
Ščasný, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Elektromobilita, Pobídky, Dotace, Slevy, Vyhodnocení opatřeníKeywords (English)
Electromobility, Incentives, Subsidies, Rebates, Policy evaluationTato bakalářská práce se zabývá efektivitou českých opatření pro rozvoj elek- tromobility. První programy na podporu nákupu elektromobilů byly spuštěny dvěma českými ministerstvy v roce 2016, přičemž dotace byly k dispozici až do konce roku 2021. K odhadu vlivu českých pobídek na prodeje elektromobilů byla použita zobecněná konstrukce metody rozdílů v rozdílech zkoumaná po- mocí modelu fixních efektů jak časových, tak individuálních. Datové soubory s roční a měsíční frekvencí pozorování obsahovaly data z období mezi lety 2015 a 2021. Zahrnutí Estonska, Lotyšska, Litvy a Polska do analýzy pomohlo odlišit vliv zkoumaných opatření na české prodeje od ostatních vlivů. Jako závislé proměnné vystupovaly tržní podíl elektromobilů a počet nově registrovaných vozidel tohoto typu. Výsledky vlivu českých dotací na rozšiřování elektromo- bility jsou nejednoznačné a ke konečnému zhodnocení dopadu by byl zapotřebí podrobnější datový soubor. Klasifikace JEL O31, O38, R40, H25 Klíčová slova Elektromobilita, Pobídky, Dotace, Slevy, Vyhodnocení opatření Název práce Jak efektivní jsou dotace na pořízení elek- tromobilu? Vyhodnocení opatření v ČR
This thesis deals with the effectiveness of Czech electromobility support. First programs to incentivize electric vehicle purchases were introduced by two Czech ministries in 2016 with grants available until the end of 2021. To estimate the effect of Czech incentives on electric vehicle sales, generalized difference-in- differences design is used. The estimation employs two-way fixed effects model with annual and monthly data spanning over 2015-2021. Estonia, Latvia, Lithuania and Poland were chosen to serve as a control group with electric vehicle market share and electric vehicle registrations as the dependent vari- ables. The results are ambiguous and do not suggest a clear link between the investigated variables and the subsidies. A more detailed dataset would be needed to conduct a definitive impact evaluation. JEL Classification O31, O38, R40, H25 Keywords Electromobility, Incentives, Subsidies, Rebates, Policy evaluation Title How effective are subsidies for electric vehicles? An evaluation of Czech policy