dc.contributor.advisor | Komárková, Tereza | |
dc.creator | Gőrnerová, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T17:34:17Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T17:34:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175753 | |
dc.description.abstract | (in English): The diploma thesis "Problem behavior of a child in kindergarten" deals with the issue of the presence of this phenomenon in preschool children's classes and possible solutions from the pedagogue's point of view. The work is divided into two parts: theoretical and practical. In the theoretical part, we can read a lot of fundamental theoretical knowledge about the preschool child's period, about the specifics of child development and about social and emotional development, which is fully related to eventual problem behavior. Using the definition of physiological development, i.e. natural difficulties in the area of behavior and actions of preschool children, we can outline the differentiation of long-term undesirable behavior - problem behavior that is manifested by inappropriate reactions to stimuli, such as impulsivity, aggression and defiance. After clarifying the characteristics of individual issues, we are further offered options on how to approach negative manifestations and solve them in such a way as to achieve positive changes through traditional pedagogical methods in terms of curricular documents, a pedagogical support plan and with the use of school counseling facilities. In the research part, we first approached kindergarten teachers using quantitative research... | en_US |
dc.description.abstract | (česky) Diplomová práce "Problémové chování dítěte v mateřské škole" se zabývá problematikou přítomnosti tohoto jevu ve třídách předškolních dětí a možnostech řešení z pohledu pedagoga. Práce je členěna do dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části se můžeme dočíst mnoho zásadních teoretických poznatků o období předškolního dítěte, o jeho vývojových specifikách i o sociálním a emočním rozvoji, jež plně souvisí s eventuálním problémovým chováním. Pomocí definování fyziologického vývoje, tedy i přirozených obtíží v oblasti chování a jednání předškolních dětí, dokážeme nastínit diferenciaci dlouhodobého nežádoucího chování - problémového chování, jež se projevuje nepřiměřenými reakcemi na podněty, jako například impulzivita, agresivita a vzdorovitost. Po objasnění si charakteristik (projevů) jednotlivých problematik se nám dále nabízí možnosti, jakým způsobem k negativním projevům přistupovat a řešit je tak, abychom dosáhli pozitivních změn prostřednictvím tradičních pedagogických metod z hlediska kurikulárních dokumentů, plánu pedagogické podpory a s využitím školních poradenských zařízení. Ve výzkumné části jsme nejprve za pomoci kvantitativního výzkumu (metoda dotazníku) oslovili učitele mateřských škol, abychom dosáhli určitého množství dat pro výběr vhodného vzorku k následnému... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | kindergarten|problem behaviour|child development|pedagogocal methods|pedagogical procedures|undesirable behavoir | en_US |
dc.subject | mateřská škola|problémové chování|vývoj dítěte|pedagogické metody|pedagogické postupy|nežádoucí chování | cs_CZ |
dc.title | Problémové chování dítěte v mateřské škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-07 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 245535 | |
dc.title.translated | Problem behavior of a child in kindergarten | en_US |
dc.contributor.referee | Valášková Vincejová, Eva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Diplomová práce "Problémové chování dítěte v mateřské škole" se zabývá problematikou přítomnosti tohoto jevu ve třídách předškolních dětí a možnostech řešení z pohledu pedagoga. Práce je členěna do dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části se můžeme dočíst mnoho zásadních teoretických poznatků o období předškolního dítěte, o jeho vývojových specifikách i o sociálním a emočním rozvoji, jež plně souvisí s eventuálním problémovým chováním. Pomocí definování fyziologického vývoje, tedy i přirozených obtíží v oblasti chování a jednání předškolních dětí, dokážeme nastínit diferenciaci dlouhodobého nežádoucího chování - problémového chování, jež se projevuje nepřiměřenými reakcemi na podněty, jako například impulzivita, agresivita a vzdorovitost. Po objasnění si charakteristik (projevů) jednotlivých problematik se nám dále nabízí možnosti, jakým způsobem k negativním projevům přistupovat a řešit je tak, abychom dosáhli pozitivních změn prostřednictvím tradičních pedagogických metod z hlediska kurikulárních dokumentů, plánu pedagogické podpory a s využitím školních poradenských zařízení. Ve výzkumné části jsme nejprve za pomoci kvantitativního výzkumu (metoda dotazníku) oslovili učitele mateřských škol, abychom dosáhli určitého množství dat pro výběr vhodného vzorku k následnému... | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): The diploma thesis "Problem behavior of a child in kindergarten" deals with the issue of the presence of this phenomenon in preschool children's classes and possible solutions from the pedagogue's point of view. The work is divided into two parts: theoretical and practical. In the theoretical part, we can read a lot of fundamental theoretical knowledge about the preschool child's period, about the specifics of child development and about social and emotional development, which is fully related to eventual problem behavior. Using the definition of physiological development, i.e. natural difficulties in the area of behavior and actions of preschool children, we can outline the differentiation of long-term undesirable behavior - problem behavior that is manifested by inappropriate reactions to stimuli, such as impulsivity, aggression and defiance. After clarifying the characteristics of individual issues, we are further offered options on how to approach negative manifestations and solve them in such a way as to achieve positive changes through traditional pedagogical methods in terms of curricular documents, a pedagogical support plan and with the use of school counseling facilities. In the research part, we first approached kindergarten teachers using quantitative research... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |