Zobrazit minimální záznam

Mezi mainstreamem a avantgardou: Francouzská nová vlna a iluze realismu
dc.contributor.advisorRoraback, Erik Sherman
dc.creatorIlić, Dunja
dc.date.accessioned2022-10-04T16:59:49Z
dc.date.available2022-10-04T16:59:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175722
dc.description.abstractThe thesis explores the French New Wave as a film school which made a break with classical filmmaking and became influential worldwide, but was then discarded as ideologically naïve in the politicized atmosphere before and after the year 1968. It aims to demonstrate that what allowed the New Wave to make groundbreaking changes in filmmaking, that is, what makes it avant-garde, is also what ultimately denies it this attribute: its concern for realism, an issue at the center of inquiries into the nature of film. The first chapter analyses the Wave's stylistic and ideological opposition to the Tradition of Quality in relation to the theory of André Bazin, the Wave's ideologue. The example of Chabrol's The Cousins shows the influence of Orson Welles's long takes and deep focuses which urge the spectator to judge him/herself, as in real life, the relations among characters, as opposed to the paternalizing editing devices of classical Hollywood and the Tradition of Quality. The second chapter analyses the Wave's most famous films, Truffaut's 400 Blows and Godard's Breathless, with the emphasis on the shift from Chabrol's formal realism to a psychological realism based in ambiguity, Bazin's key term. Breathless is understood as the Wave's avant-garde and a realist film which goes beyond realism. The third...en_US
dc.description.abstractTato práce přezkoumává Francouzskou novou vlnu jakožto filmový směr, který se odpoutal od klasické filmové tvorby a měl celosvětový vliv, ale který byl později ve zpolitizované atmosféře před a po roce 1968 zavržen jak ideologicky naivní. Za cíl si klade ukázat, jak tytéž prvky, jejichž prostřednictvím Nová vlna vnesla do filmové tvorby přelomové změny, tedy ty, jež ji činí avantgardní, jsou též tím, co jí tento atribut odepírá: její zaměření na realismus, tématika ve středu průzkumů podstaty filmu. První kapitola analyzuje stylistickou a ideologickou opozici Nové vlny vůči Francouzské kvalitě ve spojitosti s teorií Andrého Bazina, ideologa Nové vlny. Na příkladu Chabrolových Bratranců je v ní ukázán vliv dlouhých záběrů a hloubky zaostření Orsona Wellese, které nutí diváka, aby sám posoudil, tak jako ve skutečném životě, vztahy mezi postavami, čímž odporují diktujícím prostředkům editace používaným klasickým Hollywoodem a Francouzkou kvalitou. Druhá kapitola analyzuje nejslavnější filmy Nové vlny, Truffautův Nikdo mne nemá rád a Godardův U konce s dechem, s důrazem na posun od Chabrolova formálního realismu k psychologickému realismu založeném na nejasnosti, Bazinově klíčovém pojmu. U konce s dechem je chápán jako avantgarda Nové vlny a jako realistický film, jenž přesahuje realismus. Třetí...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectthe French New Wave|realism|André Bazin|Orson Welles|counter-cinema|Jean-Luc Godard|montage|identification|commercial filmmaking|ideologyen_US
dc.subjectFrancouzská nová vlna|realismus|André Bazin|Orson Welles|opoziční kinematografie|Jean-Luc Godard|montáž|identifikace|komerční kinematografie|ideologiecs_CZ
dc.titleBetween Mainstream and Avant-Garde Filmmaking: The French New Wave and the Illusion of Realismen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId244557
dc.title.translatedMezi mainstreamem a avantgardou: Francouzská nová vlna a iluze realismucs_CZ
dc.contributor.refereeVichnar, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce přezkoumává Francouzskou novou vlnu jakožto filmový směr, který se odpoutal od klasické filmové tvorby a měl celosvětový vliv, ale který byl později ve zpolitizované atmosféře před a po roce 1968 zavržen jak ideologicky naivní. Za cíl si klade ukázat, jak tytéž prvky, jejichž prostřednictvím Nová vlna vnesla do filmové tvorby přelomové změny, tedy ty, jež ji činí avantgardní, jsou též tím, co jí tento atribut odepírá: její zaměření na realismus, tématika ve středu průzkumů podstaty filmu. První kapitola analyzuje stylistickou a ideologickou opozici Nové vlny vůči Francouzské kvalitě ve spojitosti s teorií Andrého Bazina, ideologa Nové vlny. Na příkladu Chabrolových Bratranců je v ní ukázán vliv dlouhých záběrů a hloubky zaostření Orsona Wellese, které nutí diváka, aby sám posoudil, tak jako ve skutečném životě, vztahy mezi postavami, čímž odporují diktujícím prostředkům editace používaným klasickým Hollywoodem a Francouzkou kvalitou. Druhá kapitola analyzuje nejslavnější filmy Nové vlny, Truffautův Nikdo mne nemá rád a Godardův U konce s dechem, s důrazem na posun od Chabrolova formálního realismu k psychologickému realismu založeném na nejasnosti, Bazinově klíčovém pojmu. U konce s dechem je chápán jako avantgarda Nové vlny a jako realistický film, jenž přesahuje realismus. Třetí...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis explores the French New Wave as a film school which made a break with classical filmmaking and became influential worldwide, but was then discarded as ideologically naïve in the politicized atmosphere before and after the year 1968. It aims to demonstrate that what allowed the New Wave to make groundbreaking changes in filmmaking, that is, what makes it avant-garde, is also what ultimately denies it this attribute: its concern for realism, an issue at the center of inquiries into the nature of film. The first chapter analyses the Wave's stylistic and ideological opposition to the Tradition of Quality in relation to the theory of André Bazin, the Wave's ideologue. The example of Chabrol's The Cousins shows the influence of Orson Welles's long takes and deep focuses which urge the spectator to judge him/herself, as in real life, the relations among characters, as opposed to the paternalizing editing devices of classical Hollywood and the Tradition of Quality. The second chapter analyses the Wave's most famous films, Truffaut's 400 Blows and Godard's Breathless, with the emphasis on the shift from Chabrol's formal realism to a psychological realism based in ambiguity, Bazin's key term. Breathless is understood as the Wave's avant-garde and a realist film which goes beyond realism. The third...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV