Prostor a čas v románu Vargase Llosy Vypravěč
The space and the time in the novel El hablador by Vargas Llosa
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17569Identifiers
Study Information System: 52977
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vydrová, Hedvika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Portuguese Studies - Spanish Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
24. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá tematikou prostoru a času v románu Vargase Llosy Vypravěč a srovnáním s dalšími díly zařazovanými mezi romány střetu kultur - Vírem Josého Eustacia Rivery a Ztracenými kroky Aleja Carpentiera - a Džunglí Portugalce Josého Marii Ferreiry de Castro. Jako první z uvedených témat je rozebírána problematika uměleckého prostoru a jeho zavádějící podobnost s prostorem reálným, respektive jejich nesprávné zaměňování. Dále jsou studovány prostorové vztahy všech uvedených textů, na které je aplikována teorie Jurije Lotmana popisující vztah mezi prostorem, syžetem a postavami. Syžet podle ní vzniká pohybem postav z jednoho sémantického pole (zjednodušeně světa) do druhého. Tento pohyb - překročení hranice mezi světy - uskutečňují pouze postavy "pohyblivé". V románu Vypravěč je to protagonista za první syžetovou linii a Maškarka za druhou. Pohyb je jim umožněn jen za určitých podmínek a syžet končí jejich splynutím s novým světem nebo návratem s "kořistí". Po Maškarkově asimilaci mezi Mačigengy tato linie končí, protagonista první linie se definitivně vrací do svého světa s poznáním, že mačigengský vypravěč je právě jeho přítel ze studií. V ostatních románech se tato teorie uplatňuje stejným způsobem. V další kapitole Cesta do středu je rozveden Maškarkův přerod ve vypravěče a rozplynutí jeho osobnosti...
The objective of this work is to focus on the space and time motives used in the novel The Storyteller by Vargas Llosa which is compared with others books depicting the collision of cultures also - The Vortex (La vorágine) by José Eustacio Rivera, The Lost Steps (Los pasos perdidos) by Alejo Carpentier and Jungle (A selva) by Portuguese writer José Mario Ferreira de Castro. The art space theme is discussed at first, mainly from the point of view of its simillarity with the real space and the mistaken interchange with each other. The study continues by researching of the space relations among all the books above and the theory of Jurij Lotman describing the coherence among space, sujet and characters is applied to these. According to this theory the sujet is created by move of the characters from one semantic field (which can be simplified to world) to another. This move - crossing the borders between the worlds - is allowed only for the "floating" characters, as it is the protagonist of the first sujet line in the novel Storyteller, while Mascarita is the moving character of the second line. Of course this kind of move is determined by a certain conditions that have to be fulfilled and when the person joins the new world or returns from it with "prey" the sujet ends. After Mascarita's assimilation with...