Aspekty zdravé školy a zdravé výchovy v meziválečném Československu
The aspects healthy of school and healthy education in interwar Czechoslovakia
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175654Identifiers
Study Information System: 240421
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výchova|reformní pedagogika|feriální osady|prázdniny|školy v přírodě|eubiotikaKeywords (English)
Education|reformed schooling|ferial settlements|holidays (wacions)|outdoors schooling|eubioticsSmyslem mé práce je porovnat snahy různých propagátorů a průkopníků nových, inovativních přístupů - tzv. zdravé školy, v meziválečném období. Představit práci propagátorů péče o dítě, kteří se soustředili na celou osobnost dítěte, nejen na klasickou frontální výuku, ale na rozvoj celé dětské osobnosti, její sociální, psychický i fyzický vývoj a růst. Smyslem je poukázat na jejich snahu pečovat o dítě, jako o celou bytost, se všemi potřebami. Vyzdvihnout jejich snahu zaměřit se na dítě, a také to, že jejich zájem nebyl zaměřen pouze na vzdělávání, ale i na působení výchovy na všechny stránky jeho osobnosti. Zdůraznit jejich snahu vidět v dítěti člověka, který potřebuje zájem a péči dospělého ke svému růstu. Ráda bych prokázala, že pro každé dítě je velmi důležitý všestranný vývoj a výchova, nejen strohé předávání informací, ale vřelý vztah mezi dvěma bytostmi, který rozvíjí a obohacuje obě strany výchovného procesu. Nejen se vzdělávat ale psychicky i fyzicky růst. Na základě analýzy odborné literatury bude teoretická část obsahovat kapitoly představující jednotlivé protagonisty a jejich pokusy o eubiotiku, zdravou školu a školy v přírodě v období mezi dvěma světovými válkami v Československu.
The idea of this work is to compare the efforts of different propagators and planners of new, and innovative approaches to healthy outdoors schools in the era between wars. To unveil the work of children's care propagators, as they not only focus on lecturing children. However, as they focus on children's social, physical, and psychological development and growth. The main point is to show propagators' efforts regarding children's development. Highlight the efforts of the propagators as they were not only focused on children's education, but also on the children's development as a human being. Understand the outstanding effort that the propagators made to see a child as a human being who needs adult's care to its growth and development. I would like to claim that the need for all-around development of a child is a crucial part of development. Passing on information is not the only necessity for a child. The relationship between an adult and a child frankly, is more important than information learned in school. Because the relationship between an adult and a child is equally important for both the adult and the child. Moreover, not only to educate, but physically and psychologically grow. The theoretical part is based on analysis of scholarly literature and will include chapters representing...