Zobrazit minimální záznam

The effect of accent and bilingualism on language-based social preferences in children
dc.contributor.advisorChládková, Kateřina
dc.creatorJarůšková, Lucie
dc.date.accessioned2022-10-04T15:47:34Z
dc.date.available2022-10-04T15:47:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175650
dc.description.abstractIn society, people naturally prefer to interact with certain individuals more than with others, both in adulthood and in childhood. Current research shows that listeners favor speakers with a native accent over speakers with a foreign accent. Some previous studies have suggested that the negative attitudes towards foreign-accented speakers might be mitigated by an individual's bilingual experience - but this effect of bilingualism has not yet been reliably demonstrated. The effects of accent and bilingualism on language-based social preferences in childhood, namely in Czech, are the focus of the present work. The empirical part consists of an experiment which included 51 monolingual and 51 bilingual children aged 4-9 years and tested whether their friendship choices are influenced by type of accent: foreign versus native. The results show an overall preference for native accent which increases with age. These results are consistent with previous research: perceptual sensitivity and social preferences for native accents are already present in childhood and increase with age, also in children acquiring Czech. There was no effect of bilingualism to moderate native accent preference detected; however, due to the heterogeneity of the sample of bilingual children, a more detailed analysis is needed in...en_US
dc.description.abstractVe společnosti člověk přirozeně projevuje preference k interakci s určitými lidmi více než s jinými, a to jak v dospělosti, tak v dětství. Jako uživatel jazyka během komunikace často lépe hodnotí a upřednostňuje mluvčí s rodilým přízvukem oproti mluvčím s cizím přízvukem. Některé předchozí výzkumy naznačují, že negativní postoje vůči mluvčím s cizím přízvukem by mohly být zmírněny bilingvní zkušeností jedince - tento efekt bilingvismu ale zatím nebyl spolehlivě prokázán. Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference v dětství, specificky v češtině, jsou předmětem výzkumu této práce. Součástí empirické části je vlastní experiment, který zahrnoval 51 monolingvních a 51 bilingvních dětí - posluchačů ve věku 4-9 let a testoval, jestli je u nich výběr kamaráda ovlivněn cizím přízvukem. Výsledky ukazují celkovou preferenci v obou skupinách pro rodilý přízvuk, která navíc roste s věkem posluchače. Tyto výsledky jsou konzistentní s předchozími výzkumy: s věkem se zvyšují percepční citlivost a sociální preference k rodilému přízvuku i v češtině. Efekt bilingvismu pro zmírnění preference rodilého přízvuku se neprojevil; z důvodu heterogenity vzorku bilingvních dětí je však třeba v budoucnu provést detailnější analýzu. U bilingvních dětí byl významný efekt země, kde dítě žije - děti ze...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectforeign accent|speech perception|social preferences|friendship choice|bilingualism|pre-school and younger school age|psycholinguisticsen_US
dc.subjectcizí přízvuk|vnímání řeči|sociální preference|výběr kamaráda|bilingvismus|předškolní a mladší školní věk|psycholingvistikacs_CZ
dc.titleVliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference u dětícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-01
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId236595
dc.title.translatedThe effect of accent and bilingualism on language-based social preferences in childrenen_US
dc.contributor.refereeSmolík, Filip
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanian Studies with double curriculum study General Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineHispanistika se sdruženým studiem Obecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programHispanian Studiesen_US
thesis.degree.programHispanistikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHispanistika se sdruženým studiem Obecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enHispanian Studies with double curriculum study General Linguisticsen_US
uk.degree-program.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-program.enHispanian Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe společnosti člověk přirozeně projevuje preference k interakci s určitými lidmi více než s jinými, a to jak v dospělosti, tak v dětství. Jako uživatel jazyka během komunikace často lépe hodnotí a upřednostňuje mluvčí s rodilým přízvukem oproti mluvčím s cizím přízvukem. Některé předchozí výzkumy naznačují, že negativní postoje vůči mluvčím s cizím přízvukem by mohly být zmírněny bilingvní zkušeností jedince - tento efekt bilingvismu ale zatím nebyl spolehlivě prokázán. Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference v dětství, specificky v češtině, jsou předmětem výzkumu této práce. Součástí empirické části je vlastní experiment, který zahrnoval 51 monolingvních a 51 bilingvních dětí - posluchačů ve věku 4-9 let a testoval, jestli je u nich výběr kamaráda ovlivněn cizím přízvukem. Výsledky ukazují celkovou preferenci v obou skupinách pro rodilý přízvuk, která navíc roste s věkem posluchače. Tyto výsledky jsou konzistentní s předchozími výzkumy: s věkem se zvyšují percepční citlivost a sociální preference k rodilému přízvuku i v češtině. Efekt bilingvismu pro zmírnění preference rodilého přízvuku se neprojevil; z důvodu heterogenity vzorku bilingvních dětí je však třeba v budoucnu provést detailnější analýzu. U bilingvních dětí byl významný efekt země, kde dítě žije - děti ze...cs_CZ
uk.abstract.enIn society, people naturally prefer to interact with certain individuals more than with others, both in adulthood and in childhood. Current research shows that listeners favor speakers with a native accent over speakers with a foreign accent. Some previous studies have suggested that the negative attitudes towards foreign-accented speakers might be mitigated by an individual's bilingual experience - but this effect of bilingualism has not yet been reliably demonstrated. The effects of accent and bilingualism on language-based social preferences in childhood, namely in Czech, are the focus of the present work. The empirical part consists of an experiment which included 51 monolingual and 51 bilingual children aged 4-9 years and tested whether their friendship choices are influenced by type of accent: foreign versus native. The results show an overall preference for native accent which increases with age. These results are consistent with previous research: perceptual sensitivity and social preferences for native accents are already present in childhood and increase with age, also in children acquiring Czech. There was no effect of bilingualism to moderate native accent preference detected; however, due to the heterogeneity of the sample of bilingual children, a more detailed analysis is needed in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV