Zobrazit minimální záznam

Nová žena coby strašák své doby
dc.contributor.advisorWallace, Clare
dc.creatorFarniková, Hana
dc.date.accessioned2022-10-04T15:36:42Z
dc.date.available2022-10-04T15:36:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175637
dc.description.abstract(EN) The transformation of gender is one of the fundamental topics of the late Victorian Gothic. While the earlier Gothic contended with representing a woman as either a victim or a monster, the appearance of the ambiguous New Woman, the journalistic phenomenon that became both the proto-feministic ideal and the conservative counter-ideal, prompted the creation of sympathetic monsters desiring independence. The Gothic alters the strategies of survival, punishing those who stray from social, political, and moral norms. In this way, the Gothic genre not only reacts to cultural ideals and counter-ideals, but it also arouses feelings and challenges readers' preconceptions. The thesis explores relations between figures of monstrous women and the gender ideal dominant at the fin-de-siècle. The female vampire is connected to the qualities commonly associated with the New Woman like promiscuity, hateful behaviour towards children, and yearning for freedom from the shackles of patriarchal society. Though these uncontrollable female fiends are then reduced to the ideal of a dead woman who no longer has any control over her narrative, they return as ghosts, further muddling the lines between traditional feminine and masculine qualities. A possessed woman may behave in a masculine way; a man tortured by a...en_US
dc.description.abstract(CZ) Proměny genderu jsou jedním ze základních témat pozdně Viktoriánského gotického románu. Dřívější gotické romány zobrazovaly ženu buďto jako oběť nebo monstrum, ale poté, co se objevil žurnalistický fenomén Nové ženy, který se stal proto-feministickým ideálem a konzervativní noční můrou, se osud monstrózních žen prahnoucích po nezávislosti stal zdrojem sympatií. Tím, že Gotický román mění pravidla přežití, trestá ty, kteří se zprotiví morálním, sociálním a politickým normám své doby. Nereaguje tak jenom na kulturní ideály a anti-ideály, ale vyvolává také ve čtenáři emocionální odezvu a poskytuje jim tak příležitost přehodnotit vlastní stanoviska. Magisterská práce se zabývá vztahem ženské monstrosity a genderových ideálů, které dominovaly genderové krizi odehrávající se na konci 19. století. Spojuje tedy upírství s vlastnostmi běžně připisovaným Novým ženám, jako je promiskuitní chování, nenávist k dětem, a touha osvobodit se z pout patriarchální společnosti. I když jsou tyto zrůdné ženy přeměněny v ideál mrtvé ženy, která ztrácí kontrolu nad svým příběhem, vrací se pak jako duchové. I nadále tak zaměňují typicky ženské a mužské rysy. Posednutá žena se tak chová jako muž a muž pod mučivým vlivem duchů propadá ženské hysterii. V těchto podmínkách je přežití nemožné. Gotický román 19. století...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectNew Woman|late Victorian Gothic|vampire|ghosts|survival|idealsen_US
dc.subjectNová žena|pozdně Viktoriánský gotický román|upír|duch|přežití|ideálycs_CZ
dc.titleHaunted by the New Womanen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId229945
dc.title.translatedNová žena coby strašák své dobycs_CZ
dc.contributor.refereeHorová, Miroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglophone Literatures and Culturesen_US
thesis.degree.disciplineAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglofonní literatury a kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enAnglophone Literatures and Culturesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(CZ) Proměny genderu jsou jedním ze základních témat pozdně Viktoriánského gotického románu. Dřívější gotické romány zobrazovaly ženu buďto jako oběť nebo monstrum, ale poté, co se objevil žurnalistický fenomén Nové ženy, který se stal proto-feministickým ideálem a konzervativní noční můrou, se osud monstrózních žen prahnoucích po nezávislosti stal zdrojem sympatií. Tím, že Gotický román mění pravidla přežití, trestá ty, kteří se zprotiví morálním, sociálním a politickým normám své doby. Nereaguje tak jenom na kulturní ideály a anti-ideály, ale vyvolává také ve čtenáři emocionální odezvu a poskytuje jim tak příležitost přehodnotit vlastní stanoviska. Magisterská práce se zabývá vztahem ženské monstrosity a genderových ideálů, které dominovaly genderové krizi odehrávající se na konci 19. století. Spojuje tedy upírství s vlastnostmi běžně připisovaným Novým ženám, jako je promiskuitní chování, nenávist k dětem, a touha osvobodit se z pout patriarchální společnosti. I když jsou tyto zrůdné ženy přeměněny v ideál mrtvé ženy, která ztrácí kontrolu nad svým příběhem, vrací se pak jako duchové. I nadále tak zaměňují typicky ženské a mužské rysy. Posednutá žena se tak chová jako muž a muž pod mučivým vlivem duchů propadá ženské hysterii. V těchto podmínkách je přežití nemožné. Gotický román 19. století...cs_CZ
uk.abstract.en(EN) The transformation of gender is one of the fundamental topics of the late Victorian Gothic. While the earlier Gothic contended with representing a woman as either a victim or a monster, the appearance of the ambiguous New Woman, the journalistic phenomenon that became both the proto-feministic ideal and the conservative counter-ideal, prompted the creation of sympathetic monsters desiring independence. The Gothic alters the strategies of survival, punishing those who stray from social, political, and moral norms. In this way, the Gothic genre not only reacts to cultural ideals and counter-ideals, but it also arouses feelings and challenges readers' preconceptions. The thesis explores relations between figures of monstrous women and the gender ideal dominant at the fin-de-siècle. The female vampire is connected to the qualities commonly associated with the New Woman like promiscuity, hateful behaviour towards children, and yearning for freedom from the shackles of patriarchal society. Though these uncontrollable female fiends are then reduced to the ideal of a dead woman who no longer has any control over her narrative, they return as ghosts, further muddling the lines between traditional feminine and masculine qualities. A possessed woman may behave in a masculine way; a man tortured by a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV