Množiny bodů daných vlastností v neeukleidovských metrikách
Loci of points in non-Euclidean metrics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175572Identifiers
Study Information System: 218304
Collections
- Kvalifikační práce [11335]
Author
Advisor
Referee
Škorpilová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics - Training Teachers of Descriptive Geometry
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
7. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
geometrie|metrika|metrický prostor|množina bodůKeywords (English)
geometry|metric|metric space|locus of pointsDiplomová práce se zabývá množinami bodů daných vlastností a jejich tvarem při využití neeukleidovských metrik. První kapitola obsahuje přehled různých množin bodů probíraných ve školské geometrii a zároveň teoretický úvod do metrik a metrických pro- storů. Druhá a třetí kapitola jsou věnovány popisu stejných množin bodů, ale s využitím manhattanské a maximové metriky. Všechny množiny jsou doplněny názornými obrázky včetně jejich postupné konstrukce. V poslední kapitole práce jsou popsány aplikační úlohy na množiny bodů daných vlastností v neeukleidovských metrikách vytvořené autorkou v rámci práce pro studenty základních a středních škol. Učitelé zde mohou nalézt nejen řešení úloh, ale také prohlubující komentáře a možné doplňující otázky. 1
The topic of this diploma thesis are loci of points and their shape in case of using non-Euclidean metrics. The first chapter contains an overview of various loci of points discussed in school geometry as well as theoretical introduction to metrics and metric spa- ces. The second and third chapter describe the same loci of points, but using manhattan and maximum metrics respectively. All of the loci are accompanied by illustrative images. The last chapter of this thesis is dedicated to the application worksheets, that have been created by the author of this thesis on the topic of loci of points in non-Euclidean metrics. The worksheets can be used by both middle and upper school children. Teachers can find not only the answers but also deepining commentaries and possible additional tasks. 1