Používání termínů v učebnicích českého jazyka pro střední školy mezi lety 1945 a 1989
The use of terms in Czech language textbooks for secondary schools between 1945 and 1989
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175348Identifiers
Study Information System: 246571
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Mathematics for Teacher Education with double curriculum study Czech Language and Literature for Teacher Education
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
2. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
český jazyk|učebnice pro střední školy|20. století|terminologieKeywords (English)
Czech language|secondary school textbooks|20th century|terminologyTato práce se zabývá školskou jazykovědnou terminologií, kterou zkoumá v učebnicích českého jazyka pro střední školy z let 1945-1989. V teoretické části je zmapován stav jazykového vyučování, používané učebnice a situace v odborné lingvistice ve sledovaném období. Pozornost je věnována také termínům a školské jazykovědné terminologii. Praktická část práce se zabývá terminologií v několika vybraných učebnicích se zaměřením na původ použitých termínů. Podává informace o rozdílném využívání termínů v učebnicích pro různé typy škol a z různých let. V práci bylo zjištěno, že školská jazykovědná terminologie byla ve druhé polovině dvacátého století v zásadě jednotná a rozdíly vznikaly pouze v různém zastoupení termínů cizího původu, které bylo vyšší v učebnicích pro gymnázia a v učebnicích pro ostatní typy škol se v průběhu let zvyšovalo. Tato zjištění jsou doložena na konkrétních faktech vyplývajících z analýzy učebnic. Klíčová slova: český jazyk, učebnice pro střední školy, 20. století, terminologie
This bachelor thesis focuses on linguistic terminology used for language teaching. Terminology is analysed in Czech language textbooks published between the years 1945 and 1989. The theoretical part maps the situation of language teaching, textbooks, and linguistics in the analysed period. The last chapter is devoted to terminology. The practical part analyses terms used in chosen textbooks with a focus on the origin of the terms. The acquired data informs about the various textbook terminology used for different schools over the years. According to this thesis, linguistic terminology used in Czech language textbooks is basically uniform, differences arise only in the representation of international terms, which has increased over the years. The number of terms of sovereign origin was the highest in textbooks intended for selective schools. This conclusion is supported by the specific facts resulting from the textbook analyses. Key words: Czech language, secondary school textbooks, 20th century, linguistic terminology