Zobrazit minimální záznam

A Brief Introduction to Set Theory for High Schools
dc.contributor.advisorRmoutil, Martin
dc.creatorWeber, David
dc.date.accessioned2022-10-04T16:37:00Z
dc.date.available2022-10-04T16:37:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175299
dc.description.abstractThis thesis gives an explanation of the basic concepts of set theory, focusing primarily on high school students interested in mathematics. The text of the thesis is di- vided into six chapters. The first chapter provides a historical context, mainly explaining the development of the term "infinity" and the reasons for the establishment of axiomatic set theory. The second chapter reminds the reader of propositional logic and gives a sim- plified explanation of predicate calculus. Main focus of this chapter is on the explanation of working with logical quantifiers. The third chapter deals with the Zermelo-Fraenkel set theory axioms and some basic properties about sets they imply. Chapter Four separately introduces relations and related terminology, especially mappings and their properties. The penultimate chapter shows how to establish natural numbers using sets. In its in- troductory part, it is concisely presented a method of such establishment by means of Peano axioms. Further on, the knowledge concerning relations are extended along with the definition of ordering and ordered sets, and some basic properties of natural numbers in context of the described establishment are proved. The last chapter is devoted to the problem of comparing infinite sets. The idea of Hilbert hotel, comparison of sets...en_US
dc.description.abstractPráce poskytuje vysvětlení základních konceptů z oblasti teorie množin se zaměřením především na studenty středních škol se zájmem o matematiku. Práce je čle- něna do celkem šesti kapitol. První kapitola poskytuje historický kontext, kde je vysvětlen vývoj pojmu "nekonečno" a důvody pro vznik axiomatické teorie množin. Druhá kapi- tola připomíná základní pojmy z výrokové logiky a zjednodušeně představuje koncept predikátového počtu. Pozornost je hlavně věnována práci s kvantifikátory. Třetí kapitola se zabývá axiomy Zermelovy-Fraenkolovy teorie množin a základními poznatky z nich vyplývajících. Kapitola čtvrtá je samostatně věnována zavedení relací a souvisejícím ter- mínům, především pak zobrazením a jejich vlastnostem. V páté kapitole je ukázán způsob zavedení přirozených čísel pomocí množin. Úvodem je stručně prezentován způsob zave- dení pomocí Peanových axiomů. Dále jsou rozšířeny znalosti o relacích, je definována relace uspořádání společně s uspořádanou množinou a jsou dokázány některé základní vlastnosti přirozených čísel při popsaném zavedení. Poslední kapitola se věnuje proble- matice porovnávání nekonečných množin. Je zde vysvětlena myšlenka Hilbertova hotelu, porovnávání pomocí zobrazení a především je prezentováno užití Cantorovy diagonální metody. V závěru jsou zavedeny termíny...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectset theory|cardinal number|ordinal number|natural number|infinity|Georg Cantor|Bernard Bolzanoen_US
dc.subjectteorie množin|kardinál|ordinál|přirozené číslo|nekonečno|Georg Cantor|Bernard Bolzanocs_CZ
dc.titleStručný úvod do teorie množin pro středoškolákycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-23
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId243763
dc.title.translatedA Brief Introduction to Set Theory for High Schoolsen_US
dc.contributor.refereeŠkorpilová, Martina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMathematics for Teacher Education with double curriculum study Computer Science for Teacher Educationen_US
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Informatika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Informatika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enMathematics for Teacher Education with double curriculum study Computer Science for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce poskytuje vysvětlení základních konceptů z oblasti teorie množin se zaměřením především na studenty středních škol se zájmem o matematiku. Práce je čle- něna do celkem šesti kapitol. První kapitola poskytuje historický kontext, kde je vysvětlen vývoj pojmu "nekonečno" a důvody pro vznik axiomatické teorie množin. Druhá kapi- tola připomíná základní pojmy z výrokové logiky a zjednodušeně představuje koncept predikátového počtu. Pozornost je hlavně věnována práci s kvantifikátory. Třetí kapitola se zabývá axiomy Zermelovy-Fraenkolovy teorie množin a základními poznatky z nich vyplývajících. Kapitola čtvrtá je samostatně věnována zavedení relací a souvisejícím ter- mínům, především pak zobrazením a jejich vlastnostem. V páté kapitole je ukázán způsob zavedení přirozených čísel pomocí množin. Úvodem je stručně prezentován způsob zave- dení pomocí Peanových axiomů. Dále jsou rozšířeny znalosti o relacích, je definována relace uspořádání společně s uspořádanou množinou a jsou dokázány některé základní vlastnosti přirozených čísel při popsaném zavedení. Poslední kapitola se věnuje proble- matice porovnávání nekonečných množin. Je zde vysvětlena myšlenka Hilbertova hotelu, porovnávání pomocí zobrazení a především je prezentováno užití Cantorovy diagonální metody. V závěru jsou zavedeny termíny...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis gives an explanation of the basic concepts of set theory, focusing primarily on high school students interested in mathematics. The text of the thesis is di- vided into six chapters. The first chapter provides a historical context, mainly explaining the development of the term "infinity" and the reasons for the establishment of axiomatic set theory. The second chapter reminds the reader of propositional logic and gives a sim- plified explanation of predicate calculus. Main focus of this chapter is on the explanation of working with logical quantifiers. The third chapter deals with the Zermelo-Fraenkel set theory axioms and some basic properties about sets they imply. Chapter Four separately introduces relations and related terminology, especially mappings and their properties. The penultimate chapter shows how to establish natural numbers using sets. In its in- troductory part, it is concisely presented a method of such establishment by means of Peano axioms. Further on, the knowledge concerning relations are extended along with the definition of ordering and ordered sets, and some basic properties of natural numbers in context of the described establishment are proved. The last chapter is devoted to the problem of comparing infinite sets. The idea of Hilbert hotel, comparison of sets...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV