Show simple item record

The birth of cinematography and it's influence on philosophical notion of time
dc.contributor.advisorPetříček, Miroslav
dc.creatorRenotière, Gina Agatha
dc.date.accessioned2022-08-24T10:38:28Z
dc.date.available2022-08-24T10:38:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175073
dc.description.abstractAnnotation: Time has always been one of the most important topics in philosophy. Philosophers all around the world were coming up with new definitions of time since the antiquity. Is it a movement? An extension of our very soul? Or a bergsonian durée? The invention of cinematography shook all these definitions to the ground. Film presents situations that seem to be going on in another world, in which the characters are able to jump from present to past - the events of several centuries can happen in a matter of minutes - and time seems to submit to no rules whatsoever. But is that truly so? My goal in this thesis is to look deeper into how philosophy grasps the concept of cinematographic time and how its view on cinematographic time differs from its view on time itself. I will base my research on the works of Henri Bergson, Gilles Deleuze, and Mary Ann Doane. Key words: Time, Philosophy of film, Cinematography, Cinematographic time, Durée, Crystal of Time, Division of timeen_US
dc.description.abstractČas byl a zůstává jedním z nejstěžejnějších témat filosofie. Myslitelé všech dob i národností přicházeli s novými definicemi. Ale ať už je čas pohybem, rozpětím duše nebo vědomým plynutím, příchod filmu těmito definicemi otřásl. Film nám představuje situac jiném světě, v němž postavy najednou skáčou ze současnosti do minulosti během zlomku sekundy, kde se události několika let vejdou do několika desítek minut a kde se čas podle všeho nepodřizuje žádným pravidlům. Je tomu ale skutečně t této práci bude mým cílem prozkoumat, jak přistupuje k problému času v čem se její pojetí kinematografického času liší od pojetí času obecně. Budu se opírat převážně o pojetí času Henriho Bergsona a jeho ap Klíčová slova: Čas, Filosofie filmu, Kinematografie, Filmový čas, Trvání, Krystal času, Štěpení časucs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČas|Filosofie filmu|Kinematografie|Filmový čas|Trvání|Krystal času|Štěpení časucs_CZ
dc.subjectTime|Philosophy of film|Cinematography|Cinematographic time|Durée|Crystal of Time|Division of timeen_US
dc.titleVliv zrodu kinematografie na filosofické pojetí časucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-06
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId244586
dc.title.translatedThe birth of cinematography and it's influence on philosophical notion of timeen_US
dc.contributor.refereeŠvec, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csČas byl a zůstává jedním z nejstěžejnějších témat filosofie. Myslitelé všech dob i národností přicházeli s novými definicemi. Ale ať už je čas pohybem, rozpětím duše nebo vědomým plynutím, příchod filmu těmito definicemi otřásl. Film nám představuje situac jiném světě, v němž postavy najednou skáčou ze současnosti do minulosti během zlomku sekundy, kde se události několika let vejdou do několika desítek minut a kde se čas podle všeho nepodřizuje žádným pravidlům. Je tomu ale skutečně t této práci bude mým cílem prozkoumat, jak přistupuje k problému času v čem se její pojetí kinematografického času liší od pojetí času obecně. Budu se opírat převážně o pojetí času Henriho Bergsona a jeho ap Klíčová slova: Čas, Filosofie filmu, Kinematografie, Filmový čas, Trvání, Krystal času, Štěpení časucs_CZ
uk.abstract.enAnnotation: Time has always been one of the most important topics in philosophy. Philosophers all around the world were coming up with new definitions of time since the antiquity. Is it a movement? An extension of our very soul? Or a bergsonian durée? The invention of cinematography shook all these definitions to the ground. Film presents situations that seem to be going on in another world, in which the characters are able to jump from present to past - the events of several centuries can happen in a matter of minutes - and time seems to submit to no rules whatsoever. But is that truly so? My goal in this thesis is to look deeper into how philosophy grasps the concept of cinematographic time and how its view on cinematographic time differs from its view on time itself. I will base my research on the works of Henri Bergson, Gilles Deleuze, and Mary Ann Doane. Key words: Time, Philosophy of film, Cinematography, Cinematographic time, Durée, Crystal of Time, Division of timeen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantKettner, Marek
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV