Problematika "attitude-behaviour gap" na cestě k udržitelnému nakupování v módním průmyslu
Attitude-behaviour gap in sustainable fashion consumption
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175038Identifiers
Study Information System: 244089
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Skovajsa, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with Economics
Department
Department of Sociology
Date of defense
17. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
udržitelnost|móda|postoje|environmentálně signifikantní chování|proenvironmentální chování|spotřebaKeywords (English)
sustainability|fashion|attitudes|environmentally significant behaviour|consumption|attitude-behaviour gap1 Abstrakt: V dnešní zrychlené době není náhodou, že se do popředí spotřebního chování v módním průmyslu dostala rychlá móda, která svou obrovskou nadprodukcí způsobuje, že se módní průmysl stal druhým největším znečišťovatelem životního prostředí. K dnešní spotřebě módy se do kontrastu staví spotřeba udržitelná, která je k životnímu prostředí šetrná a nabízí proto řadu řešení dnešní trýznivé situace. Přestože obavy spotřebitelů módního průmyslu z dopadů spotřebního chování na životní prostředí rostou společně se zájmem o udržitelnou spotřebu a módu, nákupní chování udržitelné módy se tímto směrem nijak zásadně nemění. V souvislosti s touto skutečností je cílem mé bakalářské práce popsat a vysvětlit příčiny, které vedou k rozkolu mezi pro-environmentálními postoji a nekonzistentním spotřebním chováním, tedy k existenci attitude-behaviour gap na poli módního průmyslu. Jinými slovy, cílem je popsat příčiny, které brání udržitelně smýšlejícímu jedinci tak i konat. Metodou syntézy odborné literatury a řady výzkumných studií jsou popsány a teoreticky podloženy bariéry, které jsou respondenty výzkumných studií popisovány jako hlavní příčiny jejich neudržitelného spotřebního chování. Kromě příčin jsou nastíněny možnosti jejich řešení, které jsou ve studiích v reakci na zmiňované příčiny navrhovány. Kromě popisu...
In today's fast-paced world, it is no surprise that fast fashion has come to the forefront of consumer behaviour in the fashion industry. Fast fashion, with its huge overproduction makes the fashion industry the second largest polluter of the environment. Sustainable consumption, which is environmentally friendly and therefore offers several solutions to today's distressing situation, contrasts with today's fashion consumption. In connection with this fact, the aim of my bachelor thesis was to describe and explain the causes that lead to the discrepancy between pro-environmental attitudes and inconsistent behaviour, in other words, the existence of attitude-behaviour gap in the fashion industry. Through the method of synthesis of the scientific literature and a number of research studies, are described theoretically substantiated the barriers that are described by the respondents in the research studies as the main causes of their unsustainable consumption behaviour. Apart from the barriers, several possible solutions are explained in response to these causes. One of the main findings of this work is to emphasize the fact that examining the relationship between attitude, intention, and behavior in addressing the attitude-behaviour gap can be problematic, because social factors such as social...