Dívky s Aspergerovým syndromem a jejich partnerské vztahy
Girls with Asperger syndrome and their relationships
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175023Identifiers
Study Information System: 238357
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Maulisová, Alice
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
17. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
poruchy autistického spektra|Aspergerův syndrom|partnerské vztahyKeywords (English)
autism spectrum disorders|Asperger syndrome|relationshipsCílem práce je zaměřit pozornost na dívky s Aspergerovým syndromem ve spojitosti s jejich partnerskými vztahy a zjistit, jak si vedou v jejich navazování a udržování, případně s jakými problémy ve vztahu bojují. Obsahem literárně přehledové části je seznámení s Aspergerovým syndromem, jeho zařazením dle MKN-10 a poté kapitoly věnující se diagnostice, projevům Aspergerova syndromu a rozdílům mezi dívkami a chlapci. Další kapitoly jsou zaměřeny konkrétně na dívky s Aspergerovým syndromem, ve kterých jsou předloženy výzkumy z posledních let, které nějakým způsobem zkoumaly různé aspekty jejich partnerského života. Poslední kapitoly se věnují detailnějšímu popisu Aspergerova syndromu u dívek a podob jejich partnerských vztahů. V bakalářské práci bude navržen kvalitativní výzkum, který by proběhl pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Respondentkami budou dívky starší 18 let, s diagnózou Aspergerova syndromu. Aktuální setrvání v partnerském vztahu není podmínkou. Velikost výběrového souboru by měla být nejméně 10 respondentek. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe spočívá v hlubším prozkoumání prožívání partnerských vztahů dívek s Aspergerovým syndromem a jejich jedinečné osobní zkušenosti.
The aim of this thesis is to focus on girls with Asperger syndrome in connection with their partner relationships and to find out how they manage to establish and maintain them or what problems they struggle with in their relationships. The literature review section includes an introduction to Asperger syndrome, its classification according to ICD-10, and then chapters on diagnosis, manifestations of Asperger syndrome, and differences between girls and boys. Other chapters focus specifically on girls with Asperger syndrome, presenting research from recent years that has in some way explored different aspects of their partner lives. The final chapters are devoted to a more detailed description of Asperger syndrome in girls and the forms their partner relationships take. The thesis will propose qualitative research that would be conducted through semi-structured interviews. The respondents will be girls diagnosed with Asperger syndrome, aged 18 years or older. Staying in a current partner relationship is not a requirement. The sample size should be at least 10 respondents. The expected contribution of the research findings to psychological theory and practice is to further explore the lived experiences of girls with Asperger syndrome and their unique personal experiences in partner relationships.