Stratifikace uživatelů Internetu v České republice
Stratification of Internet users in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175019Identifiers
Study Information System: 231388
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Podaná, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with Economics
Department
Department of Sociology
Date of defense
17. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
internet|digitální propast|digitální dovednosti|internetové aktivity|digitální přístup|výstupy z užívání internetu|postoje k internetu|seskupovací analýzaKeywords (English)
internet|digital divide|digital skills|digital access|internet usage outcomes|attitudes towards the internet|internet activities|cluster analysisCílem bakalářské práce je navrhnout třídní schéma českých uživatelů internetu a zároveň předložit dostatečný argumentační základ pro takový teoretický konstrukt. V návaznosti na výzkumnou tradici digitální propasti a bourdieuovský koncept kapitálu se tato práce na teoretické i empirické úrovni snaží propojit tyto roviny a zároveň kriticky zhodnotit užitý výzkumný nástroj, design výzkumu a závěry, které z analýzy dat a vlastního dotazníkového šetření vyplývají. V analytické části autor prezentuje způsob konceptualizace a transformace dat, návaznost na ostatní výzkumy v oblasti digitální propasti a předkládá explorativní analytický vhled do struktury českých uživatelů internetu. Analýza prezentuje distinktivní charakteristiky daných seskupení, které vzešly z realizované seskupovací analýzy. Závěrem autor konstatuje, že koncept digitálního kapitálu je vyhovující výzkumný nástroj pro zachycení digitálních nerovností mezi českými uživateli internetu. Klíčová slova: Digitální propast, internet, digitální přístup, digitální dovednosti, výstupy z užívání internetu, postoje vůči internetu, vykonávané internetové aktivity, seskupovací analýza
The aim of the bachelor's thesis is to design a class scheme of Czech Internet users and at the same time to present a sufficient argumentative basis for such a theoretical construct. Following the research tradition of the digital divide and the Bourdieuan concept of capital, this work tries to connect these aspects both on a theoretical and empirical level and at the same time critically evaluate usefulness of used research tool, research design and conclusions they provide from data analysis and own questionnaire survey. In the analytical part, the author presents the method of conceptualization and transformation of data, the link to other research in the field of the digital divide and presents an exploratory analytical view of the structure of Czech Internet users. The analysis presents the distinguishing characteristics of the given clusters, which arose from the performed cluster analysis. In conclusion, the author states that the concept of digital capital is a suitable research tool for capturing digital inequalities among Czech Internet users. Keywords: Digital divide, internet, digital access, digital skills, internet usage outcomes, attitudes towards the Internet, internet activities, cluster analysis
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Evropská strategie pro internet lépe uzpůsobený dětem
Defence status: DEFENDEDBláhová, Markéta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Date of defense: 3. 9. 2014Bakalářská práce se věnuje Evropské strategii internetu lépe uzpůsobenému dětem. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je představena strategie Evropské komise k podpoře lepšího ... -
Internet 2.0 en France
Defence status: DEFENDEDHunalová, Nikola (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Date of defense: 30. 5. 2019 -
Specifika internetového knižního trhu
Defence status: DEFENDEDProkopová, Anna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Date of defense: 8. 2. 2012This thesis focuses on the topic of online book market and its specifications, predominantly from the practical point of view of marketing strategies. The first part describes properties and structure of the online book ...