Současná řemeslná tvorba drobných producentů a strategie, kterými vstupují do interakcí s konzumenty jejich zboží.
Contemporary handicraft of small producers and strategies of interaction with their consumers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174632Identifiers
Study Information System: 245048
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kreisslová, Sandra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ethnology and Cultural Anthropology
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
23. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
řemeslo|řemeslné zboží|drobný výrobce|vynalezená tradice|tradice|inovace|komodifikace tradice|terénní výzkum|zúčastněné pozorováníKeywords (English)
craft|handicrafts|small manufacturer|invented tradition|tradition|inovation|commodification of tradition|field research|participant observationPráce se zabývá problematikou řemeslné tvorby, provozované individuálními výrobci nebo malými firmami. Autor se profesně věnuje brašnářství, tudíž je v rámci sledovaného terénu insiderem a věnuje se vztahům mezi producenty řemeslného zboží a jeho konzumenty. Tyto vztahy nedeterminuje jen užitná hodnota zboží a jeho cena, ale především jejich symbolická hodnota. Vztahy producentů i konzumentů zahrnují celou řadu rituálů. Vyráběné artefakty producenti i konzumenti označují přívlastkem tradiční a koncept tradice je producenty komodifikován a marketingově užíván za účelem zvýšení zisku. Ve sledovaném poli jsou znatelná velká klišé, vztahující se k mýtu o zlatých českých ručičkách nebo Tomáši Baťovi. Důležitým principem pro navazování vztahů mezi producenty i konzumenty je geografická vzdálenost. Výrobci se mezi sebou navzájem vymezují, a pakliže se některý z nich odchyluje od výrobních postupů, které jsou vnímány jako tradiční, může se tento provinilec stát rituálně nečistým. Dalším důležitým principem, který je zásadní pro ustanovení vztahů konzument - producent, je udržitelný rozvoj. Tvůrci mezi sebou často kooperují. Spolupráce se jeví výhodnější než agrese a konzumentům je kooperace tvůrců sympatická. Technologické inovace vytvářejí mezi producenty a konzumenty jisté tenze, které souvisejí s...
This work is focused on craftsmanship performed by individual craftsmen or by small companies. The author is a leatherworker by his profession and therefore he is an insider in this field. The paper is considering relationships between manufacturers of craft goods and consumers of these goods. These relationships are not just determined by price and utility value of products, but also by symbolic value of these artifacts in the first place. Relationships between manufacturers and consumers include a lot of rituals. Artifacts are usually deemed "traditional" by manufactures and also by consumers. The concept of tradition is commodified and used as a marketing tool in order to increase profit. There is a lot of clichés in the studied field, such as the national myth of "golden Czech hands" or about mythical person of Tomáš Baťa. Important princip how to establish relationships between manufactuers and consumers is geographical distance. Manufactuers set boundaries between each other and if there is someone who is not holding line of traditional craftsman procedure firmly, this wrongdoer can became ritually unclean. Another important principle crucial to set up good relationships between consumers and manufacturers is sustainable development principle. There is a lot of cooperation between different...