Kulturní diversita a taoismus
Cultural diversity and Taoism
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/17456/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17456Identifiers
Study Information System: 62804
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Matějů, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
24. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná práce se snaží poukázat na okruh témat, která souvisejí s problematikou kulturní diversity a plurality. Skutečnost, že každá historicky vzniklá kultura žije v horizontu zcela specifického světa (jako horizontu a souvislosti jevení) implikuje otázku po možném vzájemném rozumění kultur (možnosti vzájemné přeložitelnosti a jejích struktur), stejně jako otázku týkající se universality určitého porozumění skutečnosti a jeho dominantního postavení jako světonázoru, které je zcela spontánně nárokováno vědotechnickým paradigmatem euroatlantického civilizačního okruhu. Tato problematika je dnes reflektována z různých pozic. Z hlediska ekologické krize ji nacházíme v koncepcích trvalé udržitelnosti, z hlediska filosofické reflexe v projektu interkulturní filosofie. Pro konkrétní "demonstraci" kulturní diversity a plurality jsme zvolili filosoficko náboženský systém taoismus, neboť se nám mírou své "jinakosti" zdá pro tento účel dostatečně representativní.
The presented study focuses on themes related to the problem of cultural diversity and plurality. The fact that every culture that developed over the course of history lives in the horizon of a completely specific world (a horizon and a context of appearance) implies the question of whether different cultures can mutually understand each other (which is related to the opportunities for mutual translatability of each other's languages and the structures) as well as questions related to the universality of a certain understanding of reality and it's dominant position as a worldview, which is spontaneously demanded by the scientific/technical paradigm of the Euro-Atlantic civilizational range. Today, this problem is reflected from various different positions. From the perspective of ecological crisis, we find it in conceptions of lasting maintainability; from perspective of philosophical reflection, we find it in the project of intercultural philosophy. For a concrete "demonstration" of cultural diversity and plurality, we opted to use the philosophical/religious system of Taoism because we thought that it was "different" enough to be a representative perspective for this study.