Mediální gramotnost žáků na druhém stupni ZŠ
Media Literacy of Students of the Czech Upper Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174463Identifikátory
SIS: 237931
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Supa, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
22. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mediální gramotnost, mediální výchova, dezinformace, fake news, hoax, základní školaKlíčová slova (anglicky)
Media literacy, media education, disinformation, fake news, hoax, elementary schoolTato diplomová práce s názvem Mediální gramotnost žáků na 2. stupni ZŠ se zabývá mediální výchovou a úrovní mediální gramotnosti na 2. stupni ZŠ se zaměřením na schopnost analýzy a ověřování mediálních sdělení. V teoretické části práce je popsána realizace a pojetí mediální výchovy v českém školství a zároveň je zde představena mediální výchova v rámci Rámcového vzdělávacího programu. Dále je zde podrobněji uveden dokument Doporučené očekávané výstupy pro mediální výchovu, na základě kterého byla vytvořena první část dotazníku ve výzkumné části. Poté je v této práci definována mediální gramotnost a především klíčové pojmy dezinformace, fake news a hoax. Uvedeny jsou zde také nejaktuálnější výzkumy úrovně mediální gramotnosti. Dále jsou představeny projekty, které vznikly a vznikají v České republice za účelem osvěty v oblasti mediální gramotnosti. Cílem výzkumné části je pomocí kvantitativní metody formou dotazníkového šetření a kvalitativní metody formou focus groups změřit úroveň mediální gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Konkrétně na ZŠ v Jablonném nad Orlicí. Tento výzkum je zaměřen na ověření vybraných znalostí z dokumentu Doporučené očekávané výstupy pro mediální výchovu a především na schopnost analýzy a ověřování mediálních sdělení.
This diploma thesis entitled Media Literacy of Students of The Czech Upper Primary Schools deals with media education and media literacy of Czech upper primary school students with focus on their abilities to analyze and verify media messages. The theoretical part of the thesis describes the implementation and concept of media education in Czech educational system and also presents media education within the Educational Program Framework (Rámcový vzdělávací program). Furthermore, the document Recommended Expected Outcomes for Media Education (Doporučené očekávané výstupy pro mediální výchovu) is presented in more detail, on the basis of which the first part of the questionnaire in the research section was created. Then, in this work, media literacy is defined, and especially the key concepts of disinformation, fake news and hoaxes. The most up-to-date research on the level of media literacy is also presented here. Furthermore, projects that have been and are being created in the Czech Republic for the purpose of education in the field of media literacy are presented. The aim of the research part is to measure the level of media literacy at the Czech upper primary schools using quantitative methods in the form of a questionnaire survey and a qualitative method in the form of focus groups....