Účelnost projektu inkluze v základních školách v Novém Boru
Expediency of the inclusion project in primary schools in Nový Bor
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174462Identifiers
Study Information System: 229905
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Inkluze|integrace|inkluzivní vzdělávání|speciální vzdělávací potřeby|projektKeywords (English)
Inclusion|integration|inclusive education|special educational needs|projectDiplomová práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části vymezuji pojmy související s problematikou daného tématu, kterými jsou inkluze, integrace, exkluze a segregace. Jsou zde představeny možné přínosy a bariéry inkluzivní pedagogiky. V další části práce je popsán projekt inkluze s názvem S rodinou k inkluzi, který je veden neziskovou organizací Rodina v centru, z.ú., v Novém Boru. Diplomová práce popisuje jednotlivé aktivity projektu, které jsou v rámci inkluze implementovány do základních škol v Novém Boru. Praktická část diplomové práce předkládá analýzu a výsledky smíšeného výzkumu, dotazníkového šetření a obsahové analýzy. Cílem práce je zjistit, zda jsou aktivity projektu týkající se inkluze ve školách účelné a které aktivity je vhodné ve školách podporovat i po skončení projektu.
This diploma thesis contains a theoretical and a practical part. In the theoretical part I define the terms related to the issue of the topic, which are inclusion, integration, exclusion and segregation. The possible benefits and barriers of inclusive pedagogy are presented. The next part of the thesis describes the inclusion project called With the family for inclusion, which is led by the non-profit organization Rodina v centru, z.ú., in Nový Bor. The diploma thesis describes the activities of the project, which are implemented in primary schools in Nový Bor within the inclusion. The practical part of the diploma thesis presents an analysis and results of a mixed methods research, a questionnaire survey and a content analysis. The aim of the thesis is to find out whether the project activities related to inclusion in schools are effective and which activities should be supported in schools even after the end of the project.