Malostranské reálné gymnázium v letech 1865-1891
The municipal real-gymnasium of Malá Strana in 1865-1891
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17444Identifiers
Study Information System: 57184
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Randák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
15. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Mohlo by se zdát, že se školská témata v historii vyčerpávají dějinami institucí, biografickými portréty významných učitelů anebo popisy každodenního života školy. Nabízejí však mnohem víc. Školy nejsou jen místem výchovy a vzdělání, jsou otevřenými komunikačními prostory, které mohou být vsazeny do rámců státních, národních, lokálních či osobních. Soudobé pedagogické úvahy se dají komparovat s jejich využití k jiným než pedagogickým cílům, tedy například socializačním, národnostním, individuálním atd. Tématem mé práce je život obecního malostranského reálného gymnázia v letech 1865-1891. Na příkladu nově založené střední školy budu zkoumat základní mechanismy a principy fungování českého národního školství v poslední třetině 19. století, především iniciační roli samospráv při zakládání nových škol, jejich správu a financování a následnou dlouholetou snahu reálné gymnázium převést do správy státu. Zajímat mě bude také každodenní život školy, zejména její slavnosti, a život studentů. N ebudu psát o osobním životě ředitelů školy, odborných publikacích členů profesorského sboru, politických kariérách absolventů, nebudu vypočítávat jednotlivé ministry školství, dělat tabulky s nic neříkajícími daty a ze stejných důvodů se nebudu zmiňovat o starém německém školníkovi, kterému se žáci smáli, protože šlo o projev...
The paper's topíc is Czech secondary education in the second half of the 19th century. It generally follows the development of the education system in Austria and discusses the consequences of the Exner-Bonitz school reform from 1849. This reform created two main types of secondary schools: the gymnasium and the real school. As a result of theoretical debates about a single, unified sec on dary school, a new type of school emerges in the Czech lands, the so-called real-gymnasium, a combination ofboth previous types. In the 1860s, new schools are being founded in the Czech lands by the individua! municipalities who also provide the funding. The paper selects one of them, the real-gymnasium in Malá Strana, Prague, as a model example and follows its development as a mixed type of secondary school and also the economic and administrative implications of its existence and the efforts of the city council to hand it over into the hands of the state. The relationship between the city officials and the Austrian Ministry of cult and education is analysed. Methodologically, the paper also discusses the use of autobiographical fiction in literature as a source for the study of everyday life in history. Considering the participants in the school situation, the paper's focus lies on students, their social standing and...