Odchody dětí z dětského domova
Departures of children from the orphanage
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174422Identifikátory
SIS: 232684
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedláčková, Daniela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
16. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ústavní výchova|dětský domov|adaptace|socializace|společnostKlíčová slova (anglicky)
Institutional education|children's home|adaptation|socialization|societyCílem diplomové práce je představit, prozkoumat a zhodnotit složky školního vzdělávacího programu konkrétního dětského domova Dolní Počernice, který podporuje a rozvíjí klienty při jejich přípravě na začlenění do samostatného života. Teoretická část se zaměřuje na vymezení ústavní výchovy v ČR, instituce, které ji vykonávají a na legislativu s ní spojenou. S ústavní výchovou úzce souvisejí i rizika, která jsou zmíněna v následující části a tím uzavírají první kapitolu. V následující kapitole je deskribován školní vzdělávací program dětského domova "Lépe připraven do života", jehož cílem je připravit klienty dětského domova na adaptaci ve společnosti. V neposlední řadě jsou zmíněny možnosti pomoci od státu, neziskových organizací a spolků, které úzce spolupracují s dětským domovem a jejich klienty nejen při pobytu v ústavní výchově. Ve výzkumné sondě diplomové práce je metodou vstupního dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru, vedeného s deseti bývalými klienty dětského domova v Dolních Počernicích zjišťováno, do jaké míry byli s pomocí vzdělávacího programu "Lépe připraven do života" připraveni na začlenění do společnosti.
The aim of the diploma thesis is to present, explore and evaluate the components of the school educational program of a specific children's home Dolní Počernice, which supports and develops clients in their preparation for integration into independent living. The theoretical part focuses on the definition of institutional education in the Czech Republic, the institutions that implement it and the legislation associated with it. The risks, which are mentioned in the following section and thus close the first chapter, are closely related to institutional education. In the following chapter, the school educational program of the children's home "Better prepared for life" is described, the aim of which is to prepare the children's home's clients for adaptation in society. Last but not least, the possibilities of assistance from the state, non- profit organizations and associations are mentioned, which work closely with the children's home and their clients not only during their stay in institutional care. In the research survey of the diploma thesis is the method of the input questionnaire and a semi-structured interview conducted with ten former clients of the children's home in Dolní Počernice to find out to what extent they were prepared for integration into society with the help of the educational program...
