Motivace a faktory ovlivňující zapojení pedagogů do dalšího vzdělávání
Motivation and factors influencing the involvement of teachers in further education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174390Identifiers
Study Information System: 244614
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
motivace|další vzdělávání pedagogických pracovníků|pedagogický pracovník|vzdělávání|strategie|celoživotní učení|metody|zákonyKeywords (English)
motivation|further education of pedagogical staff|pedagogical worker education|strategies|lifelong learning|methods|lawsDiplomová práce se zabývá motivací k dalšímu vzdělávání u pedagogických pracovníků a faktory, které tuto motivaci ovlivňují. Práce je koncipována do dvou částí, části teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje obecné poznatky o vzdělávání dospělých, dalším vzdělávání učitelů, formách vzdělávání. V praktické části je zhodnocen dotazník týkající se otázek z oblasti motivace a faktory, které ovlivňují účast pedagogů na dalším vzdělávání. Podle vyhodnoceného dotazníku byl zjištěn zájem pedagogů na účasti dalšího vzdělávání. Na jakém typu dalšího vzdělávání se nejčastěji účastní, jaká je nejčastější motivace nebo naopak jaké jsou bariéry pro účast na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků. Jsou ověřeny stanovené hypotézy a zodpovězeny výzkumné otázky. Klíčová slova Motivace, další vzdělávání pedagogických pracovníků, pedagogický pracovník, vzdělávání, strategie, celoživotní učení, metody, zákony
The diploma thesis deals with the motivation for further education of pedagogical staff and the factors that influence this motivation. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part contains general knowledge about adult education, further education of teachers, forms of education. The practical part evaluates the questionnaire on issues of motivation and factors that affect the participation of teachers in further education. According to the evaluated questionnaire, the interest of teachers in participating in further education was found. What type of further education they participate in most often, what is the most common motivation or, conversely, what are the barriers to participation in further education of pedagogical staff. The established hypotheses and answered research questions are verified. Keywords Motivation, further education of pedagogical staff, pedagogical worker, education, strategies, lifelong learning, methods, laws