Hranice ve vztahu mezi pracovníky a klienty v domově pro seniory
Boundaries In the Worker-Client Relationship in the Retirement Home
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174387Identifiers
Study Information System: 242821
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
14. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vztah mezi pracovníky a klienty|hranice ve vztahu|domov pro seniory|senioři|pracovník v sociálních službáchKeywords (English)
worker-client relationship|relationship boundaries|retirement home|the elderly|worker in social services(česky) Diplomová práce je zaměřena na hranice ve vztazích mezi pracovníky a klienty v domově pro seniory. Cílem výzkumu je zjistit, jaký význam přikládají jak pracovníci, tak klienti hranicím ve vztahu a jakým způsobem dochází k nastavování a reflexi hranic ve vztahu. Výzkum je koncipován jako případová studie malého domova pro seniory s kapacitou 20 klientů. Kvalitativní výzkum je založen na primárních i sekundárních data. Primární data vychází z kvalitativních rozhovorů s pracovnicemi a klientkami a ze zúčastněného pozorování. Zdrojem sekundárních dat byly dokumenty, kterými se domov pro seniory řídí a které upravují vztahy a hranice ve vztazích mezi pracovníky a klienty. Do výzkumu bylo zapojeno celkem 10 respondentů - 5 pracovnic a 5 klientek. Analýza dat vycházela ze zakotvené teorie, a to konkrétně ze specifického procesu kódování. Z výzkumu vyplynulo, že vztahy jsou v domově pro seniory velmi blízké, i přes to, že pracovnice udržují určité hranice. Mezi pracovnicemi nepanuje shoda v tom, kde přesně hranice nastavit. Podle klientek je důležité, aby si pracovnice od nich profesionální odstup zachovaly. Jak pracovnice, tak klientky jsou velmi spokojené s tím, jaké mají v rámci organizace vztahy.
(in English): The diploma thesis deals with professional boundaries within worker-client working relationships in a retirement home. The research aims to find out how workers and clients understand the boundaries in relationships and how they attach importance to the boundaries. Moreover, the process of boundary formations and workers' reflections on their boundaries will be described. The research is designed as a case study of a small retirement home with a capacity of 20 clients. Qualitative research is based on primary and secondary data. The sources of primary data were qualitative interviews with workers and clients and participatory observation. Documents describing the rules of the retirement home, relationships, and boundaries within the worker-client relationships were the source of secondary data. There were 10 respondents involved in the research - 5 workers and 5 clients. A specific process of coding, which is typical for grounded theory, was used to analyze the qualitative data. The results showed that despite the fact, that workers keep professional boundaries, the relationships are very close in the retirement home. According to the clients, workers should keep a professional distance from them. Both workers and clients are satisfied with their relationships in the organization.