Posuzování pertinence výsledků vyhledávání
User judgments of retrieval results relevance
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174364Identifiers
Study Information System: 241528
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Lipková, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information, media and book culture
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
13. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pertinence|kognitivní relevance|vyhledávání|dotazníková šetření|kritéria|výzkumy|studenti|odborné informaceKeywords (English)
pertinence|cognitive relevance|search|questionnaire surveys|criteria|research|students|professional informationv českém jazyce Tato diplomová práce se zaměřuje na zjištění, jaká kritéria používají uživatelé při posuzování pertinence výsledků vyhledávání odborných informací a jaké další faktory mohou toto posuzování ovlivnit. V teoretické části práce definuje pojem relevance a pertinence, představuje poznatky zahraničních výzkumů k tomuto tématu a přibližuje skupiny vybraných kritérií. Praktická část realizována formou dotazníkové šetření se pak zaměřuje na studenty bakalářského studia Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a snaží se zjistit jaká kritéria studenti používají při hodnocení odborných zdrojů.
v anglickém jazyce This diploma thesis focuses on finding out what criteria users use when assessing the pertinence of search results of professional information and what other factors may affect this assessment. The theoretical part of the thesis defines the concept of relevance and pertinence, presents the findings of foreign research on this topic and approaches the groups of selected criteria. The practical part, implemented in the form of a questionnaire survey, then focuses on undergraduate students at the Faculty of Arts of Charles University and tries to find out what criteria students use in evaluating professional resources.