Historie a činnost spisové služby v letech 1945-2021
History and working of records managements between years 1945-2021.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174350Identifiers
Study Information System: 244818
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Sekyrková, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Public Administration and Record Management
Department
Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Date of defense
22. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Historie|spisová služba|archivnictvíKeywords (English)
History|Records management|Archival sciencePředložená diplomová práce se zabývá problematikou vývoje spisové služby vykonávané na území Československé, později samostatné České republiky. Teoretická část práce je věnována historii a vývoji spisové služby od roku 1945, kdy zohledňuje následné vnitropolitické a geopolitické změny, které měly dopad na tuto oblast. Hlavní pozornost je v práci zaměřena na transformaci vedení spisové služby z listinné podoby, na vedení spisové služby v elektronické podobě, kdy se v důsledku modernizace úřadování a stále většího objemu dokumentů v elektronické podobě prosazuje používání elektronických systémů spisové služby a informačních systémů spravujících dokumenty. V této souvislosti práce předkládá ucelený přehled legislativních změn. Praktická část práce je věnována vymezení činnosti advokáta, notáře, soudního exekutora ve výkonu spisové služby s odkazem na odlišnosti dané předmětem jejich činnosti a povinnostmi stanovenými jejich profesními komorami. Klíčová slova: historie, spisová služba, e-Government, legislativa, právní kancelář, exekutorský úřad, notářský úřad
The submitted diploma thesis deals with the development of the file service performed on the territory of the Czechoslovak, later independent Czech Republic. The theoretical part of the work is devoted to the history and development of the file service since 1945, when it takes into account the subsequent internal political and geopolitical changes that had an impact on this area. The main attention is focused on the transformation of the file service management from paper form, the file service management in electronic form, where due to the modernization of office and the growing volume of documents in electronic form the use of electronic file service systems and information systems managing documents. In this context, the thesis presents a comprehensive overview of legislative changes. The practical part of the work is devoted to the management of the file service and its differences in selected private law authors - lawyer, notary and bailiff. Keywords: history, file service, e-Government, legislative, lawer office, notary office, bailiff office