Streamovací služby jako nástroj pro propagaci a distribuci hudby
Streaming services as a tool for music promotion and distribution
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174192Identifiers
Study Information System: 238878
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Marketingová komunikace a public relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
15. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato bakalářská práce se věnuje fenoménu streamovacích platforem v hudebním prostředí, konkrétně se zaměřuje na využití streamovacích platforem pro propagaci a distribuci hudby. Teoretická část popisuje vývoj distribuce hudby od prvních mechanických záznamů po digitalizaci. Dále se práce věnuje samotným hudebním streamovacím platformám a zaměřuje se na službu Spotify, jako na nejpoužívanější službu této oblasti. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum zaměřený na nezávislé umělce, pro které streamovací platformy představují jeden z nejvýznamnějších distribučních a propagačních kanálů. Výzkum zjišťoval, jakým způsobem umělci platformy využívají, jak je vnímají a jak nahlíží na změnu hudebního prostředí způsobenou jejich vznikem a popularizací.
This bachelor thesis focuses on the phenomenon of streaming platforms in the music environment, specifically focusing on the use of streaming platforms for music promotion and distribution. The theoretical part describes the evolution of music distribution from the first mechanical recordings to digitalisation. Furthermore, the thesis discusses the music streaming platforms themselves, focusing on Spotify as the most used service in this field. In the practical part, qualitative research was conducted focusing on independent artists for whom streaming platforms represent one of the most important distribution and promotion channels. The research investigated how artists use the platforms, how they perceive them and how they view the change in the music environment caused by their rise and popularisation.