Vztah účasti na letních dětských táborech s vývojem morálního usuzování u dětí staršího školního věku
The relationship of participation in children's summer camps with the development of moral reasoning in middle school children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174087Identifiers
Study Information System: 233666
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Consultant
Mudrák, Jiří
Referee
Bačáková, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Education in Nature
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
morální já, morální integrita, osobnost, rodina, táborKeywords (English)
moral self, moral integrity, personality, family, campNázev Vztah účasti na letních dětských táborech s vývojem morálního usuzováním u dětí staršího školního věku. Cíle Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vztah je mezi účastí dítěte na letních táborech a jeho morálním vývojem. Sekundárním cílem bylo zjistit, jaký vztah má styl rodičovské výchovy a osobnost dítěte na jeho morální vývoj. Metody Výzkum byl proveden u 164 dětí staršího školního věku. V rámci výzkumu byly využity tři standardizované dotazníky sloučené v jeden, konkrétně dotazníky Alabama parenting questionnaire, BFI - 10 a Moral identity questionnaire. Výsledky z těchto dotazníků byly vyhodnoceny statistickou analýzou v programu SPSS. Následně byla s výsledky provedena korelační analýza, regresní analýza a T - Test. Výsledky Vztah mezi účastí na dětských táborech a vývojem morálního usuzování nebyl prokázán. Vztah mezi stylem rodičovské výchovy a morálním já se projevil u části dotazníku zabývající se tzv. pozitivním rodičovstvím. U vztahu s osobností se projevil na vývoj části morálního já pozitivní vztah vlastností přívětivost a svědomitost. Vztah mezi stylem rodičovské výchovy a morální integritou byl prokázán hraničně u nedůsledné disciplíny. U osobnosti a morální integrity byl prokázán silný vztah u vlastnosti svědomitosti dítěte. Závěr Vztah mezi účastí na dětských táborech obecně a...
Title The relationship of participation in children's summer camps with the development of moral reasoning in middle school children. Objectives The objective of the research was to determine the relationship between children's participation in summer camps and their moral development. A secondary objective was to determine the relationship between parenting style and the child's personality on the child's moral development. Methods The research was conducted on 164 middle school children. The research used three standardized questionnaires combined into one, specifically the questionnaires were the Alabama Parenting Questionnaire, the BFI - 10, and the Moral Identity Questionnaire. The results from these questionnaires were evaluated by statistical analysis using SPSS software. Subsequently, correlation analysis, regression analysis and T - Test were performed with the results. Results The relationship between participation in children's camps and the development of moral reasoning has not been proven. The relationship between parenting style and moral self was evident in the section dealing with so-called positive parenting. For the relationship with personality, the positive relationship of the traits agreeableness and conscientiousness showed an effect on the development of the moral self part....