Vývoj experimentálních stanovišť pro novou koncepci tématu Optika v Interaktivní fyzikální laboratoři I
Development of experimental sets for a new conception of Optics in the Interactive Physics Laboratory I
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173955Identifiers
Study Information System: 233358
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Consultant
Snětinová, Marie
Referee
Koudelková, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
16. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
optika|praktická práce|hands-on experimenty|střední školaKeywords (English)
optics|practical work|hands-on experiments|upper secondary schoolHlavním cílem této diplomové práce je vytvořit pět experimentálních stanovišť a pracovních listů pro experimentální celek s názvem Optika: kvalitativní pojetí v Interaktivní fyzikální laboratoři - projektu Katedry didaktiky fyziky. V první kapitole je krátce popsaná Interaktivní fyzikální laboratoř, to, jak v ní probíhá experimentování a jakou zpětnou vazbu dostáváme od žáků. Ve druhé kapitole se práce věnuje teoretickému podkladu, na kterém byla vystavěna stanoviště. Tento teoretický podklad se věnuje geometrické optice, lidskému oku, zraku a vybraným miskoncepcím v oblasti optiky a zraku u žáků. Ve třetí kapitole je představen vývoj (včetně zpětné vazby od žáků) a finální podoba stanovišť a pracovních listů.
The main goal of this thesis is to create five experimental units and worksheets for an experimental set called Optics: Qualitative approach in the Interactive Physics Laboratory - a project of the Department of Physics Education. The Interactive Physics Laboratory is shortly described in the first chapter, along with information about the course of experimenting in it and feedback we receive from attendees. The second chapter is focused on theoretical background about geometrical optics, the human eye, the sight and selected misconceptions about optics and sight. The experimental units were based on this theoretical background. The development (including feedback from students) of the experimental units and related worksheets as well as the final form of the experimental units and their worksheets can be found in the third chapter.