Fyzikální programy pro mateřské školy - podpůrné materiály pro učitele
Physics programs for preschools - support materials for teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173952Identifiers
Study Information System: 234341
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Snětinová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
16. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
fyzikální pokusy|mateřská škola|předškolní dětiKeywords (English)
physics experiments|kindergarten|preschool childrenHlavním cílem práce je usnadnit vyučujícím z mateřských škol představovat fyziku dětem už v předškolním věku. Byl vytvořen podpůrný metodický materiál s návody na fyzikální pokusy pro učitele v mateřských školách a bylo zkoumáno jeho využití v praxi. Práce navazuje na bakalářskou práci autorky. Metodický materiál vytvořený v bakalářské práci byl výrazně upraven a doplněn novými pokusy a bylo k němu natočeno 31 instruktážních videí. Následně byl pilotován mezi učiteli z mateřských škol. Nejprve byl materiál prezentován vyučujícím prostřednictvím sociálních sítí a poté byl proveden výzkum přímo v mateřských školách v podobě pozorování vyučujících při používání metodického materiálu a následně také prostřednictvím rozhovorů s vyučujícími o materiálu a o tom, jak se jim s ním pracovalo. Materiál byl upraven na základě výsledků těchto výzkumů a poté byl graficky zpracován do konečné podoby. Materiál ve své finální podobě je k práci přiložen.
The main goal of this thesis is to make it easier for preschool teachers to introduce physics to children of preschool age. A supporting methodological material with instructions for physics experiments for preschool teachers was created and its use in practice was investigated. This thesis follows on from the author's bachelor's thesis. The methodological material created in the bachelor's thesis was significantly modified and supplemented by new experiments, and instructional videos were made for the material. Subsequently, it was piloted among preschool teachers. First, the methodological material was presented on social media and then the research was carried out directly in preschools in the form of observations of teachers using methodological material and then also through interviews with teachers about the material and how they worked with it. Based on the results of the research, the material was modified, edited in a graphic editing program, and finally the finished product was attached to this thesis.