Zobrazit minimální záznam

Psychological aspects of media use and their effects on emotions
dc.contributor.advisorGillernová, Ilona
dc.creatorSedláček, Mojmír
dc.date.accessioned2022-07-25T14:29:31Z
dc.date.available2022-07-25T14:29:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/173892
dc.description.abstractPsychological aspects of media use and their effects on emotions Mgr. et Mgr. Mojmír Sedláček Abstract The dimensions of new media, including news websites and social networks, are still not sufficiently explored. The aim of this dissertation was to map the effect of media content on the emotional experience of an individual, using both quantitative and qualitative methods. Overview of literature was based on the findings on the impact of media content and focused on the changes in the media environment in the 21st century and cognitivist approaches to emotions with an emphasis on emotion regulation strategies. These, together with changes in emotional experience, were monitored in a quantitative study, during which 166 respondents were shown a stream of six television news reports. In the qualitative part, 14 respondents participated in semi-structured interviews focused on various approaches to the consumption of media content. The results of both studies led to several conclusions: The news content had a negative effect on the experiences of individuals who dealt with subsequent emotions in accordance with their preferred emotion regulation strategies. More frequent use of adaptive regulatory strategies has proven to be effective in mitigating the negative impacts of media coverage. Despite the declared...en_US
dc.description.abstractPsychologické aspekty užívání médií a jejich působení na emoce Mgr. et Mgr. Mojmír Sedláček Abstrakt Dimenze působení nových médií v čele se zpravodajskými weby a sociálními sítěmi stále nejsou dostatečně prozkoumány. Cílem této disertační práce bylo zmapovat působení mediálních obsahů na emoční prožívání jedince, a to pomocí kvantitativních i kvalitativních metod. Literárně-přehledová část vycházela z poznatků o dopadu mediálních obsahů, věnovala se i proměnám mediální sféry v 21. století a kognitivistickým přístupům k emocím s důrazem na strategie emoční regulace. Právě ty byly společně s proměnami emočního prožívání sledovány v rámci kvantitativní studie, během níž byl 166 respondentům promítnut blok šesti televizních reportáží. V kvalitativní části se 14 respondentů zúčastnilo polostrukturovaných rozhovorů zaměřených na různé přístupy ke konzumaci mediálních obsahů. Z výsledků obou studií vyplynulo několik závěrů: Zpravodajské obsahy negativně působily na prožívání jedinců, kteří se s následnými emocemi vypořádávali v souladu s preferovanými strategiemi emoční regulace. Častější využívání adaptivních regulačních strategií se ukázalo jako efektivní v umenšování negativních dopadů mediálního působení. Navzdory deklarované preferenci racionálních a objektivních obsahů většina konzumentů přesto podléhala...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmediální zkušenost|proměny médií|účinky médií|informační zahlcenost|emoční regulace|bulvarizace|kognitivismus|online dotazník|rozhovor|IPAcs_CZ
dc.subjectmedia experience|media changes|media effects|information overload|emotion regulation|bulvarization|cognitivism|online survey|interview|IPAen_US
dc.titlePsychologické aspekty užívání médií a jejich působení na emocecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-16
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId194127
dc.title.translatedPsychological aspects of media use and their effects on emotionsen_US
dc.contributor.refereeJirák, Jan
dc.contributor.refereeŠtětovská, Iva
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Psychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPsychologické aspekty užívání médií a jejich působení na emoce Mgr. et Mgr. Mojmír Sedláček Abstrakt Dimenze působení nových médií v čele se zpravodajskými weby a sociálními sítěmi stále nejsou dostatečně prozkoumány. Cílem této disertační práce bylo zmapovat působení mediálních obsahů na emoční prožívání jedince, a to pomocí kvantitativních i kvalitativních metod. Literárně-přehledová část vycházela z poznatků o dopadu mediálních obsahů, věnovala se i proměnám mediální sféry v 21. století a kognitivistickým přístupům k emocím s důrazem na strategie emoční regulace. Právě ty byly společně s proměnami emočního prožívání sledovány v rámci kvantitativní studie, během níž byl 166 respondentům promítnut blok šesti televizních reportáží. V kvalitativní části se 14 respondentů zúčastnilo polostrukturovaných rozhovorů zaměřených na různé přístupy ke konzumaci mediálních obsahů. Z výsledků obou studií vyplynulo několik závěrů: Zpravodajské obsahy negativně působily na prožívání jedinců, kteří se s následnými emocemi vypořádávali v souladu s preferovanými strategiemi emoční regulace. Častější využívání adaptivních regulačních strategií se ukázalo jako efektivní v umenšování negativních dopadů mediálního působení. Navzdory deklarované preferenci racionálních a objektivních obsahů většina konzumentů přesto podléhala...cs_CZ
uk.abstract.enPsychological aspects of media use and their effects on emotions Mgr. et Mgr. Mojmír Sedláček Abstract The dimensions of new media, including news websites and social networks, are still not sufficiently explored. The aim of this dissertation was to map the effect of media content on the emotional experience of an individual, using both quantitative and qualitative methods. Overview of literature was based on the findings on the impact of media content and focused on the changes in the media environment in the 21st century and cognitivist approaches to emotions with an emphasis on emotion regulation strategies. These, together with changes in emotional experience, were monitored in a quantitative study, during which 166 respondents were shown a stream of six television news reports. In the qualitative part, 14 respondents participated in semi-structured interviews focused on various approaches to the consumption of media content. The results of both studies led to several conclusions: The news content had a negative effect on the experiences of individuals who dealt with subsequent emotions in accordance with their preferred emotion regulation strategies. More frequent use of adaptive regulatory strategies has proven to be effective in mitigating the negative impacts of media coverage. Despite the declared...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV