Efektivní využití nechemických videí ve výuce chemie
Effective Using of Non-chemical Videos in Chemistry Teaching
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173764Identifiers
Study Information System: 238043
Collections
- Kvalifikační práce [20315]
Author
Advisor
Referee
Petrželová, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of Chemistry Education
Date of defense
13. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce s názvem Efektivní využití nechemických videí ve výuce chemie představuje literární rešerši zabývající se klady použití videa ve výuce a zásadami jeho použití pro naplnění edukačního potenciálu. Používat videa ve výuce je vhodné díky jejich názornosti a atraktivitě pro žáky, výhodou nechemických videí je možnost prezentace zdánlivě abstraktních chemických témat v kontextu reálného života. Pro účely výuky je nutné video upravit a doplnit vhodnými aktivitami a materiály. Na základě rešerše a těchto poznatků byly navrženy aktivity a materiály ke třem konkrétním nechemickým videím, která byla otestována žáky ve výuce chemie. V návaznosti na výsledky zpětné vazby od žáků byly materiály a aktivity upraveny do konečné podoby, která je součástí příloh bakalářské práce. Klíčová slova video ve výuce, výuka chemie, nechemická videa, aktivizační metody
This bachelor thesis, named Effective Using of Non-chemical Videos in Chemistry Teaching, presents a literature review that is focused on the positive effects of using videos in education and rules that must be considered to fulfill their educational potential. Using videos in education is suitable due to their visual side and attractivity for students, their main benefit is their ability to show abstract topics in a real-life context. It is necessary to edit the video and to connect it with activities and worksheets. Based on the literature review and three non- chemical videos, activities were designed and worksheets were created. The activities and the worksheets were tested in Chemistry lessons and evaluated by the students. Their feedback was used to modify the activities and the worksheets into their final form, which is a part of the bachelor thesis. Key words video in education, teaching of Chemistry, non-chemical videos, activating methods