Recepce a hodnocení českých počítačových her v herním časopise Level
Reception and rating of Czech video games in gaming magazine Level
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173747Identifiers
Study Information System: 228833
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Kasík, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
13. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Počítačová hra, hra, počítač, konzole, časopis, herní časopis, recenze, Level, vydavatelství, Česko, České herní studio, zaujatost, historický vývojKeywords (English)
Computer game, game, computer, console, gaming magazine, review, Level, publishing, Czechia, Czech game developers, bias, development over timeTato bakalářská práce se věnuje recepci počítačových her vyvíjených studii sídlícími v České republice v recenzích publikovaných v herním časopise Level, a to v období od jeho založení v roce 1995. V teoretické rovině vymezuje základní kontexty vývoje herní žurnalistiky jako takové se zaměřením na české publikace, zmapuje základní historický vývoj časopisu Level a zmapuje kompletní seznam recenzí her vyvinutých českými studii v dosud vydaných číslech časopisu. Výzkumná část práce se pak zaměřuje na kvalitativní aspekty jednotlivých textů, konkrétně v korpusu 10 recenzí se zaměřením na vývoj recepce v průběhu let. Cílem je zjistit, jakým způsobem, a do jaké míry může recepci konkrétních titulů ovlivňovat to, že vznikly v České republice, a jak se tyto aspekty přijetí vyvíjely od roku 1995 až do současnosti. Výběr textů tedy reflektuje potřebu sledování vývoje v čase a jednotlivé recenze dělí, pokud možno pravidelný časový interval.
This bachelor thesis is devoted to the reception of video games developed by studios residing in the Czech republic through reviews published in the video game magazine Level since the foundation of the magazine in the 1995. Theoretical part describes basic contexts of the development of gaming journalism with the emphasis on the Czech scene, briefly explains the foundation and the history of Level and provides complete list of all reviews of Czech video games in up to now published issues. Research part examines the aspects of 10 picked individual texts, emphasizing the changes during years. Thesis aims to find out how and to what extent can reception of individual games be influenced by the fact, that they were developed in the Czech Republic, and how these aspects of reception change from the 1995 to these days. Choice of examined texts reflects the intention to study changes over the time and individual reviews are divided by approximately stable intervals.