Faktory ovlivňující přístup a motivaci žáků základních a středních škol k učení se první pomoci
Factors influencing the approach and motivation of primary and secondary school pupils to learn first aid
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173700Identifiers
Study Information System: 242209
Collections
- Kvalifikační práce [19611]
Author
Advisor
Referee
Poupová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of Biology Education
Date of defense
9. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Výuka první pomoci ve školách je efektivní způsob, jak dostat důležitost znalosti první pomoci do povědomí co nejvíce lidem ve společnosti. Děti jsou díky své snadné motivaci, lehkému učení a retenci vědomostí vhodná cílová skupina pro získání vzdělané a trénované populace v poskytování první pomoci. V zemích, kde je výuka první pomoci povinnou součástí školních vzdělávacích plánů, se výrazně zvyšuje míra přežití při náhlé zástavě srdce. Náplní této bakalářské práce je shromáždění informací z odborných studií a vytvoření literárního přehledu faktorů ovlivňujících přístup a motivaci žáků základních a středních škol k učení se první pomoci. Práce se zabývá především tím, co ovlivňuje celkový přístup dětí k první pomoci a chuť učit se ji, jaké postupy by se žáci měli učit s odbornou oporou z hlediska vhodnosti vzhledem k jejich věkovým specifikům. Součástí práce je také shrnutí poznatků, jak zefektivnit výuku první pomoci na základních a středních školách (např. jestli je efektivnější výuka pedagogů či odborných zdravotnických pracovníků).
The first aid education is an effective way how to emphasize the importance of the first aid among wide society. School children are enthusiastic to gain new knowledge, have good learning dispositions and high rate of retention of gained knowledge. This makes them the best target group how to nurture population which will be educated and trained in the first aid. In those countries, where the first aid education is a mandatory part of school curricula, survival rates of sudden cardiac arrest increase significantly. The scope of this bachelor thesis is to gather information from expert studies and to create a literature review of the factors influencing the approach and motivation of primary and secondary school pupils to learn first aid. The thesis focus particularly on factors influencing approach of school children to the first aid education and which expert learning methods could be the most appropriate if we consider age specifics of children. An important part of this thesis is a summary of gathered knowledge about how to improve effectiveness of the first aid education at elementary and secondary schools (ie. whether lessons led by teachers or experts are more effective way).