Assisted race track procedural generation
Asistované procedurální generování závodních tratí
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173534Identifiers
Study Information System: 244616
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Černý, Vojtěch
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science - Software and Data Engineering
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
7. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Procedural generation|Runtime optimization|Mixed-initiative|Variable qualityKeywords (English)
Proceduralní generování|Runtime optimalizace|Smíšená iniciativa|Proměnlivá kvalitaZávodní hry se často hrají na okruzích s rozsáhlým okolím. Cílem této práce je navrhnout a vytvořit procedurální generátor pro realistické okolí silničních závodních tratí. Okolí trati musí být během hraní zaplněné a detailní a zároveň musí být optimalizováno pro vysoký výkon a plynulý herní zážitek. Vygenerované prostředí musí dodržovat pravidla silničních závodů. Bezpečnostní zábrany musí být v místech s vysokou pravděpodobností havárie a fanoušci musí být na rel- ativně bezpečných pozorovacích místech. Generátor bude mít jako vstup tvar okruhu, ideální závodní stopu a terén. Naše metoda vygeneruje mapu 1 × 1 kilo- metr za méně než minutu. Testovací hráči ohodnotili naše okruhy jako velmi realistické, detailní a s lepším obsahem než předchozí ručně vyrobené. Výroba našich starých okruhů trvala desítky až stovky hodin, což je podstatně více než u nových procedurálně generovaných. 1
Racing games often take place on circuits with large surroundings. The goal of this thesis is to design and create a procedural generator for realistic road racing tracks surroundings. The track surroundings must feel populated and detailed during gameplay while also being performance-optimized for a smooth gaming experience. The generated environment needs to be consistent with the rules of road racing. Safety barriers need to be in places of high crash likelihood, and fans must be in relatively safe spectating spots. The generator will take the circuit shape, ideal racing line, and terrain as its inputs. Our method generates a 1 × 1 kilometer map in under a minute. Test players have rated our circuits as very realistic, detailed, and with more content than the previous hand-made ones. Our old circuits also took from dozens to hundreds of hours to create, considerably more than the new procedurally generated ones. 1