Outdoorová vzdělávací hra na téma dělicích metod pro žáky ZŠ
Outdoor educational game on separation methods for lower secondary school students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173392Identifikátory
SIS: 230250
Kolekce
- Kvalifikační práce [20084]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Teplý, Pavel
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
6. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Pandemie nemoci Covid-19 v roce 2020 a 2021 měla zvláště v českých zemích neblahý vliv na výuku na všech typech škol. Výuka přírodních věd nemohla aktivně rozvíjet praktické dovednosti žáků, kteří v té době trávili enormní část dne online výukou a online úkoly. Cílem předkládané diplomové práce bylo vytvořit venkovní přírodovědnou aktivitu, která může být prováděna v rámci výuky na základní škole, ale také mimo výuku, např. ve volnočasových skupinách, na táborech nebo i rodinných dovolených. Vznikla tak hra Lahvius hledá učně! pro výuku dělicích metod na ZŠ. Hra obsahuje 15 stanovišť, díky kterým se s pomocí fáborků vytvoří trasa. Na posledním stanovišti připravují účastníci extrakt a filtrát z rostlin, které najdou v okolí. Průvodce-učitel připraví stezku podle Metodické příručky, která je přílohou této práce. Při praktické činnosti doporučujeme, aby účastníky efektivně vedl a dával jim zpětnou vazbu k jejich práci. Hra byla dvakrát ověřena: nejprve pilotní verze na dvou letních táborech a upravená verze byla ověřena se žáky dvou 7. tříd pražské ZŠ. Účastníci vyplňovali krátký dotazník a autorka dále vyhodnotila alchymistické deníky, které vznikly během hry. Ukázalo se, že bez aktivního vedení praktické činnosti dětí nejsou dosaženy očekávané výstupy, a proto doporučujeme hru realizovat s využitím...
The Covid-19 pandemic in 2020 and 2021 had a particularly severe impact on teaching in all types of schools, especially in the Czech Republic. Science lessons could not actively develop the practical skills of pupils, who spent an enormous part of the day with online learning and online assignments. The aim of the diploma thesis was to create an outdoor science activity that can be carried out within the lower secondary science education, but also out-of-school (extracurricular) activities, e.g. in leisure groups, summer camps or even family-camp holidays. The game "Lahvius is looking for apprentices!" was created for teaching separation methods within lower secondary education. The game consists of 15 lists/control points, that participants meet on their way in terrain. At the last stop, participants prepare an extract and filtrate from plants they find in the surroundings. The guide (teacher) prepares the trail according to the Teachers guide, which is attached to this thesis. During the practical activity, it is recommended to guide the participants effectively and give them feedback on their work. The game was tested twice: a pilot version was tested at two summer camps, and a modified version was tested with pupils of two 7th grades of a Prague basic school. The participants filled in a short...